— Det er helt horribelt.

Drosjesjåfør Einar Flatebø er oppgitt over de to fartsdumpene som har dukket opp i Tokagjelet, én i Tokagjeltunnelen og en i Hansagjeltunnelen som kommer like etter.

— Flere vogntog har vært oppe i taket allerede. På tirsdag kom det en som kjørte privatbil og ville låne tau. Han hadde vært nedi med støtfangeren, forteller Flatebø.

- Idiotisk

Fartsgrensen er satt ned fra 70 til 30 kilometer i timen.

— Det er ingenting som tilsier at det er myke trafikanter i det området, sier Flatebø. Han er sterkt imot virkemiddelet som er tatt i bruk i Tokagjelet.

Også Jan Lygre lar seg provosere av de nye fartsdumpene.

— Det er helt idiotisk.

Han mener Kvam lider under «nedprioriteringen av den veien».

— Dette er den veien med høyest døgntrafikk, ifølge bilisten.

Vil unngå brann

Lars Øyre i Statens vegvesen forteller at de nye humpene er bygget for å ivareta sikkerheten.

Etter raset i Tokagjelet 15. september i år har Vegvesenet jobbet med å bygge en ny mur til tunnelportalen til Snauhaugtunnelen, den østligste av de fire tunnelene i Tokagjelet.

I den anledning er det satt opp et trafikklys ved tunnelen for å regulere trafikken.

— I den sammenheng blir det kø, og faren for trafikkuhell og ulykker i disse tunnelene øker. Med tunnelbrannen i Gudvangtunnelen friskt i minne, ønsker vi å redusere muligheten for påkjørsel og andre bilskader her, sier Øyre.

- En utfordring

Derfor er altså fartsgrensene satt ned og fartsdumpene bygget. Men Øyre kan trøste fortvilte bilsjåfører med at ordningen kun er midlertidig.

— Vi har et opphold i arbeidet nå om vinteren, men til våren skal vi sluttføre jobben. Etterpå forsvinner fartsdumpene, sier Øyre.

Noen vogntog skal ha stanget i tunneltaket på grunn av fartsbumpene. Det synes Øyre høres rart ut.

— Da har de en utfordring, for da kjører de med for høy last. Dette målte vi nøye på forhånd, sier Øyre.

Han viser til at makshøyden i Tokagjeltunnelen er fire meter.

I harnisk

Jan Lygre er lite overbevist av forklaringen til Vegvesenet.

— Det var trafikklys her i vår, og da ble det ikke bygd fartshumper. Slik burde det vært nå også. Nå er farten senket for hele Tokalgjel-strekning, som er på nesten én mil. Alle er i harnisk her nå.

DEMPER: I anledning arbeid på tunellene er det satt opp fartsdumper inne i Tokagjel- og Hansagjeltunellen.
2211