– Vi må betale både til og fra jobb, uten at vi har vært innom bykjernen, sier Jennifer Gjerde.

Det var heftig diskusjon blant ansatte på Hormonlaboratoriet ved Haukeland universitetssykehus i dag.

— Dette er dypt urettferdig. Vi som kommer fra Laksevåg og Fyllingsdalen blir flådd, mens folk fra Fana slipper unna. Det er de som har de fineste veiene og som får Bybane. Dette er helt hårreisende. Og vi er ikke nedom sentrum en gang, sier Marit Hjelmeland.

Se btv-innslag!

6600 i året

En passering gjennom bomringen koster 15 kroner dersom man ikke har autopassbrikke, og ni kroner med brikke og billigste abonnement.

Dermed kan en tur til og fra jobb koste 30 kroner, eller 18 kroner.

Dersom man jobber 20 dager i måneden, 11 måneder i året, vil det til sammen koste henholdsvis 6600 kroner eller 3960 kroner i løpet av et år.

De nye bommene

Til sammen skal fem nye bommer settes opp utenfor sentrum:

  • Michael Krohns gate
  • Damsgårdsveien, under Puddefjordsbroen
  • Fjøsangerveien
  • Birkelundstoppen
  • Storetveitveien, like ved Storetveit skoleDaglig leder i Bergen Bompengeselskap, Jan Otto Evjen, skjønner frustrasjonen til de ansatte ved Hormonlaboratoriet.

— Jeg forstår at det føles urettferdig. Men det er ikke lenger slik at man bare betaler for å komme inn til bykjernen. Den ytre ringen skal skaffe til veie midler til Bergensprogrammet, forklarer Evjen.

Må ikke betale på vei hjem

Når de nye bommene kommer opp, er det slutt på at de som bor i søndre bydel slipper billigere.

— Et argument som har vært brukt i forhold til de tre bomstasjonene i sør, er at de i sør har kommet gunstigere ut av det enn de i nordre bydeler. De nye stasjonene skal gi mer rettferdig belastning på bydelene, sier Evjen.

— Men de fra Fana må jo ikke betale for å komme seg hjem fra jobb, sier Jennifer Gjerde.

Kjører man fra Haukeland og ut i Fana, betaler man nemlig ikke.

— Nei, dette gjelder kun bommene i Damsgårdsveien og Michael Krohnsgate. Begrunnelsen for å sette opp disse bomstasjonene er at vi ikke ønsker gjennomgangstrafikk i boligområdene her. Vi ønsker i stedet å lede trafikken bort fra sideveiene og inn på hovedveien over Puddefjordsbroen og inn i Nygårdstunnelen, sier Espen Hammersland, prosjektleder i Statens vegvesen.

Få reaksjoner

Ifølge Evjen har det ikke kommet mange reaksjoner på de nye bommene.

— Jeg tror bergenserne er innforstått med at dette må til, og at pengene går til gode formål, sier Evjen.

De nye bommene skal være på plass i løpet av sommeren.

— Det er foreløpig litt usikkert når de kommer i drift. Det kan bli til høsten, sier Espen Hammersland.

Venter på Datatilsynet

Ifølge prosjektlederen venter man på klarsignal fra Datatilsynet.

— De krever at man kan kjører gjennom bomstasjonene anonymt. I tillegg skal systemet testes, sier han.

De nye bommene fører til rundt 50.000 ekstra passeringer i døgnet.

— Det vil gi ekstra inntekter på rundt 50 millioner kroner, anslår Jan Otto Evjen.

SINTE: De ansatte ved Hormonlaboratoriet ved Haukeland universitetssykehus synes det er dypt urettferdig å måtte betale i bomringen både til og fra jobb. Bak fra venstre Marit Hjelmeland, Franziska Randers, Hanne Linn Gjerde og Paal Metle. Foran: Jennifer Gjerde.
ANE BØRHAUG
NY BOM: Damsgårdsveien under Puddefjordsbroen
ANE BØRHAUG
NY BOM: Michael Krohns gate
ANE BØRHAUG
NY BOM: Her i Storetveitveien starter bygging av ny bomstasjon i kveld.
ANE BØRHAUG
NY BOM: Birkelundstoppen.
ANE BØRHAUG
NY BOM: Fjøsangerveien.
ANE BØRHAUG