• Æ e´ rett og slett forbainna over at en partifelle nå sår tvil om bybaneprosjektet, sier byråd Tom Knudsen.

MARIANNE RØISELANDMarianne.roiseland@bt.no

Irritasjonen over utspillet fra Ruth Grung er så stor at hun i enkelte kretser ikke lenger er ønsket som nestleder i bergenslaget.— Jeg vet at det arbeides i flere fløyer for å finne en utfordrer til Grung, sier en sentral kilde i partiet til Bergens Tidende.Ruth Grung er av en enstemmig valgkomiti foreslått som nestleder i Arbeiderpartiet i Bergen. Gårsdagens uttalelser om at bybaneprosjektet må skrinlegges hvis det blir for dyrt, kan koste henne nestledervervet.

Elendig tidspunkt Byråd for miljø- og utvikling Tom Knudsen vil ikke spekulere i Grungs fremtidige posisjoner i partiet, men han ble rasende da han leste hennes uttalelser.- Her har vi jobbet avsindig både lokalt i Bergen, regionalt og nasjonalt for å få penger til bybane fra statlig hold. Da er det utrolig uheldig at en som sitter så sentralt i partiet går ut på denne måten fem på tolv, like før Stortinget skal bestemme seg, sier Knudsen.Den 15. februar skal samferdselskomiteen på Stortinget avgi innstilling til nasjonal transportplan. De siste månedene har flere partitillitsvalgte gjort en iherdig innsats for å få bybane i Bergen med i den nasjonale transportplanen. På landsmøtet i november fikk Hordalandsdelegasjonen hele partiet med på at bybane i Bergen er viktig.

Skal prioritere - Vi begynner ikke å kimse og så tvil om prosjektet nå, sier Knudsen. Men ett poeng mener Knudsen at Ruth Grung har når hun sier partiet må prioritere mellom trolleybusser, gassbusser og ordinære busser.- Grung har rett i at vi må diskutere hvilke kollektivsystemer vi skal satse på i fremtiden.Den diskusjonen kommer, men ikke i morgen, sier Tom Knudsen og har blikket stramt rettet mot behandlingen av nasjonal transportplan.Målet i Bergen er å skaffe 650 statlige millioner kroner til bybaneprosjektet, som har en prislapp på 2,2 milliarder kroner.

Plan på gang Uten at staten spytter penger i prosjektet er det tvilsomt om det kan gjennomføres.Reguleringsarbeidet med bybanetraseen er godt i gang.Dersom også Stortinget vedtar å satse på prosjektet vil byrådet straks gå i gang med å utrede driftsmodeller for banen. I første omgang er planen å bygge bane fra Bergen sentrum til Nesttun, på litt lengre sikt er det ønskelig at den skal strekke seg til Flesland.- Jeg har hentet min arbeidsordre i partiprogrammet og i bystyrets vedtak. Jeg går gjennom ild og vann for å få Bergensprogrammet gjennomført, sier Knudsen.

Les også: -Fremtiden er bybane- Interessante tanker Krever større kollektivsatsing