• Klar for avgang? Mandagsmorgenen er mørk og kjølig. En helt vanlig morgen for dagpendler Jim Lennert Kvamme.

Rally Sandsli/Kokstad er en kø-versting som i årenes løp har spydd ut nok klimagasser til å smelte både en og to isbreer. For ikke å snakke om alle de kalde kjøttkakene den har på samvittigheten.

I skumringen utenfor huset i Solsvik står Kvammes Toyota Prius hybrid, klar for dagens prøvelser.

Vår testsjåfør har 37 kilometer til jobben hos Statoil, i selskap med kaffekoppen, P1-nyhetene og P4-musikken.

— Vanligvis blir det god tid til å reflektere litt over arbeidsdagen også, skråsmiler han.

Ennå er det årevis til Ringvei vest blir til Ringvei fest for de fem-seks tusen som driver daglig geriljakjøring til og fra jobb i dette området.

Jo da, vi er klar for langtur på lavgir.

- Klar for avgang?

Klokken er 07.02 da den miljøvennlige Prius'en ruller ned bakken foran Solsvikveien 35.

— Jeg starter vanligvis mellom klokken halv seks og syv, forteller Kvamme.

Ute på riksvei 561 er det fremdeles langt mellom morgenbilene.

— Det er sjelden tegn til kø før ved Straume, får vi vite.

Foreløpig kjører vi på mørk vei mot Ågotnes. Utenfor er det lett regn, med en snøfille innimellom. Vi har det lunt og godt.

— Et skummelt undersolt veistykke, her skjer uhell rett som det er, forteller Kvamme da vi passerer Vindenespollen.

Han har tyve års sjåførerfaring på disse traktene, familien flyttet til Solsvik i 1986.

- Er blitt jevnt verre

— På en god dag går det greit til jobben på femti minutter, forteller han. Men på det tregeste er turen til og fra Sandsli en skrekkfilm på nærmere to og en halv time.

— Dessverre er det blitt jevnt verre år for år. Trafikken har selvfølgelig økt i takt med tilflytting til Sotra, men politikerne har ikke klart å henge med, sier han - beviset på det er køen som snegler seg frem rett foran vindusviskerne våre, idet vi kjører inn i «ræven» på dagens første seriøse kø, litt før Sotrabroen.

— Her kommer påfyll av biler blant annet fra Brattholmen og Knarrevik, får vi forklart.

Klokken er blitt 07.26 og på broen er kaoshumpene foreløpig fjernet. Det glir.

Bedre enn «normalt»

— Normalt skulle vi stått i pakket kø også her, sier Kvamme litt forundret da vi passerer Laksevåg Brannstasjon. Men i dag går det bedre enn «normalt». Og kombinasjonsmotoren har så langt nøyet seg med batteridrift, til sjåførens tilfredshet. En trøst at vi er miljøvinnere.

På Bjørgeveien stopper det opp før Fyllingsdalsveien og turen går en stund videre i gangfart mot Straumeveien.

Mot oss står køen allerede like tett som regndagene i Bergen.

— En undersjøisk tunnel fra Sund inn mot Sandsli/Kokstad hadde vært tingen, mener Kvamme, mens vi står i stampe mot Straume bro.

Klokken er blitt 07.54 når broen passeres og køen løser seg befriende opp.

Klokken 08.07 parkeres bilen på en av de 600 p-plassene utenfor Statoil-bygget på Sandslihaugen. Turen har tatt en time og fem minutter.

— En uventet bra mandag, vi får se hva som skjer på hjemturen, sier Kvamme.

Det høres ut som en advarsel ...

- Tyve år med trivsel

Syv og en halv time senere er vår pendler ferdig med dagens dont og klar for retur til Solsvik. Det er snø i luften og kø i vente når vi tuter for avgang klokken 15.30.

— Jeg har jobbet i Statoil siden 1986, og det har vært tyve år med trivsel. Jeg gleder meg til hver eneste arbeidsdag, forteller Kvamme, mens han svinger ned Jacobs Allé, den lille køfjerneren som er oppkalt etter tidligere Statoil-sjef Jacob Bleie.

Det har vært en god dag på jobb for Kvamme. Han er prosjektleder for innføring av intergrerte operasjoner i Huldra og Veslefrikk - og akkurat i dag er opplæringen i prosjektet satt i gang.

Humøret tåler nok en kø på hjemveien i dag. Vi passerer Fanatorget, men ingen kø i sikte.

Null komma null

Men allerede like etter den nye rundkjøringen i Dolvikskiftet er det full stopp. Speedometeret viser null komma null. Utenfor bilvinduet jobbes det på fremtidens Ringvei vest.

— Vi er nok mange som ser frem til at dette veisystemet blir ferdig om noen år, sier Kvamme. Vi tror ham.

Snøen går over til regn idet køen løser seg opp ved Søreide klokken 15.47. Da har det gått trått en stund.

Til Kvammes lille forbauselse går det noenlunde radig unna bortover Bjørgeveien. Men bare noenlunde.

Ved Lidl løser køen seg mirakuløst opp og vi siger videre mot Loddefjord, men ikke så fort at vi trenger noen Petter Solberg ved rattet.

Sorgløst mot Sotra

I Lyderhorntunnelen er «Olsvik-filen» stappfull. I «Sotra-filen» kjører vi derimot sorgløst forbi Drotningsvik og broen.

— Det pleier å løse seg opp her på Sotra-siden, bemerker Kvamme. Da er klokken blitt 16.19, vi har brukt nesten 40 minutter fra Sandsli. Det har gått tregt.

Men nå er det strake veien til middag med familien hjemme i Solsvik.

Klokken viser 16.44 idet Jim Lennert Kvamme parkerer bilen og BT utenfor nummer 35.

Syttifire kilometer har han kjørt i dag, og to timer og nitten minutter har han tilbrakt i bilen i dag. Ingen versting, denne mandagen.

Men i morgen venter en ny kø på ham. Og dagen deretter.

Knut Strand
Knut Strand
Knut Strand