EIR STEGANE

— Helt idiotisk. Alle trimmer jo mopedene, sier Eivind Alvær (17).

Han kjøpte mopeden sin for to uker siden. Han har ikke hatt tid til å omregistrere den en gang, før Statens vegvesen skrudde av skiltene utenfor Løvstakktunnelen onsdag.

I tillegg kommer Eivind til å få ettersendt et forenklet forelegg fra politiet på 3200 kroner. Sykkelen gikk nemlig i over 70 km/t på Statens vegvesens måleapparat. En moped skal ikke gå i mer enn maksimalt 45 km/t.

— Dette ble en forferdelig dyr tur. Det verste var at jeg tenkte at de sto her. Kameraten min fikk tatt sine skilter her i går. Men jeg har ikke gjort noe med sykkelen. Jeg har kjøpt den privat. Nå får jeg ringe han jeg har kjøpt den av, sier skoleelevene ved Bergen Maritime, som måtte finne seg alternativ transport hjem til Søreide.

Sjekker i hele landet

På oppfordring fra Vegdirektoratet er Statens vegvesen ute og sjekker mopeder i hele landet denne uken. Bakgrunnen er mange stygge ulykker der trimmede mopeder har vært involvert.

— Det går fort. De fleste har en makshastighet på 70-80 km/t, og de aller fleste forstår ikke alvoret før de blir stoppet, sier Tom Børslid, overingeniør ved Bergen Trafikkstasjon.

Mange forstår ikke poenget da heller. Eivind mener myndigheten burde bruke mer krefter på å ta fartssyndere.

— Det er folk uten grenser som kjører som idioter som er skyld i ulykkene. Alle trimmer mopedene sine. Jeg kjenner flere som har sykler som går mye fortere enn min, 90, 100, 110, sier Eivind.

Resultatene i Bergen tyder på at han ikke er så langt fra sannheten. 35 sykler var blitt avskiltet da BT var i Fyllingsdalen onsdag ettermiddag. Det utgjør 70-80 prosent av de undersøkte.

Når skiltene er blitt tatt, må eieren vise at sykkelen er tilbakeført til en toppfart på 45 km/t før Bergen trafikkstasjon leverer ut skiltene igjen.

- Uforsvarlig lav toppfart

Eivind mener det nærmest er uforsvarlig å kjøre rundt på en moped som ikke går i mer enn 45 km/t. Derfor vurderer han å bare selge sykkelen igjen.

— Det er det de fleste gjør når de blir tatt. 3200 kroner i bot er veldig sure penger, sier Eivind.

Børslid er ikke enig med 17-åringen. Han mener at de som har behov for å kjøre på steder der det ikke er fornuftig med maksfart på 45 km/t, bør ta sertifikat på lett motorsykkel i stedet.

Problemet er at dette er langt mer kostbart, både fordi sertifikatet koster mer (anslagsvis 10.000 kroner) og fordi en lett motorsykkel er vel 30.000 kroner dyrere enn en scooter eller moped.

— Mange ungdommer tar sjansen på å kjøre på en trimmet moped for å spare penger, og flere av dem får støtte av foreldrene på at det er farlig med en toppfart på 45 km/t. Mange foreldre har heller ikke peiling på hva ungene deres kjører rundt på, sier Børslid.

Han tror ikke at ukens storkontroll alene vil føre til at folk slutter å trimme mopedene sine.

— Nei, dette vil bare dokumentere det vi trodde. Det må en holdningsendring til. Folk må forstå at det ikke er hensiktsmessig med moped dersom de daglig kjører mellom Åsane og Fyllingsdalen. En moped må brukes på små veier med lav fartsgrense, sier Børslid.