— Klart jeg irriterer meg, sier yrkessjåfør Stein Ove Stokker (27) i Randi Olsen Transport.

Spennende radioprogrammer kan han bare høre deler av når han kjører lastebil på Vestlandet.

Turen fra Bergen til Voss går for eksempel gjennom rundt 40 tunneler med dårlig dekning for både radio og mobiltelefon.

Krasj, bom, bang

— I perioder med mye å gjøre bor jeg i bilen. Det blir ganske stusslig når du ikke engang kan høre en radiostemme prate.

Hensynet til sikkerhet mener han er en enda bedre grunn til å legge inn radiolinjer.

— Det verste er at vi ikke får med oss viktige trafikkmeldinger. Har vi ikke fått vite om stengte veier eller ulykker risikerer vi store forsinkelser.

— Man kan også havne i kjedekollisjoner hvis noen får motorstopp i en tunnel, og vi ikke får beskjed, sier Stokker.

Situasjonen skal være like frustrerende for de andre sjåførene i firmaet, som stort sett leverer matvarer.

— Manglende dekning blir ofte et samtaleemne når yrkessjåførene samles, særlig blant de eldre.

Stokker syns det er alvorlig at sikkerheten i tunnelene ikke prioriteres.

— De burde ikke drive med sparing når det gjelder dekning for verken radio eller mobiltelefoni.

Dyre linjer

Senioringeniør Gunnar Gjæringen i Statens vegvesen skjønner at folk reagerer.

— Ja, vi er klar over at det er et problem, og særlig for yrkessjåfører sier Gjæringen.

Han forklarer at manglende dekning skyldes høye kostnader og lav prioritering.

— Nye tunneler bygges med dekning for radio og redningskanaler. Men de gamle tunnelene ble bygget på et tidspunkt da det ikke var så mye fokus på denne typen sikkerhetsutrustning.

Prisen for en ny radiolinje er høy, fordi man må ha mottakerapparat på begge sider av tunnelen.

— Krav om sikkerhet gjør dessuten at kabelen må legges både i bakken og i taket, så den ikke skal at det er kommunikasjon selv om den blir slitt av.

— Hvor mye penger er det snakk om?

— Det blir fort flere millioner kroner i kostnader per tunnel.

- Be om penger

Gjæringen forteller at alle tunnelene i Bergen, på Sotra, Askøy og Os har linjer for radio og redningskanaler.

— Jeg kjører mye selv, og har ikke hatt problemer med dekningen i disse områdene, sier han.

Tjenester for mobiltelefoni er det imidlertid teleselskaper som Telenor og NetCom som har ansvar for.

— Mobilselskapene må legge inn sendere i hver enkelt tunnel for at man skal kunne bruke telefonen der, forteller Gjæringen.

Løsningen på radioproblemet mener han lastebilsjåførene kan bidra til selv:

— De må påvirke politikerne til at det bevilges penger. Dette kan for eksempel gjøres gjennom bransjeforeninger, media og politiske organisasjoner.

— Så du støtter saken?

— Ja, radiodekning er veldig viktig med tanke på sikkerhet.

Helge Hansen