Årstaddagene skal åpnes i morgen, og da passet det inn i programmet å innvie bydelsparken på Kanonhaugen – selv om den ennå ikke er helt hva den skal bli. Blant annet har Årstad bydel gitt penger til nye benker som kommer først til våren. Men at dette blir en koselig og fredet plett er allerede tydelig.

Parken er en forlengelse av Sofus Madsen-museet som for to år siden ble åpnet i billedhuggerens atelier på Kanonhaugen – der han også bodde det meste av sitt liv. Det lille området utenfor hagen hans var temmelig rotet, og styret i Grethe og Sofus Madsens stiftelse ville gjerne ha det regulert til park.

Det var en idé kommunen var meget velvillig til.

Årstad park (som avdelingen heter) ble koblet inn, og i fjor fikk stiftelsen dessuten midler fra det kommunale Fondet for kunstnerisk utsmykning, forteller stiftelsens formann Bjørn Olsen. Dermed ble det ikke bare en park her på haugen, men en skulpturpark.

Madsens «Kvinnestudie» fra 1930 ble støpt i Oslo – og i går kom hun altså på plass.

Opp av kassen, ut av plasten, «fosriktig!», opp på natursteinssokkelen, «står hun nå?» Det gjorde hun. — Er hun ikke vakker? sa Olsen. – Det er første gang Sofus Madsen blir representert med en statue på Landås.

Da var det på tide.

UT AV PLASTEN: Bjørn Olsen (til venstre), Sirous Ganji og Geir Haveraaen – Årstad park mellom Grethe og Sofus Madsens stiftelse – pakker ut skulpturen som offisielt skal avdukes søndag.
FOTO: ARNE NILSEN