— Vi tror på en etterspørsel som vil ligge rundt tyve prosent lavere enn de siste årene, sier daglig leder Henrik J. Askvik hos Askeladden-produsenten Henrik J. Askviks Sønner AS på Os.

**Les også:

Båtsalget havarerer**

Allerede i vinter begynte fabrikken å sette på bremsene.

— Vi er færre ansatte nå, men har foreløpig sluppet å si opp folk. Reduksjonen har foregått gjennom naturlig avgang, sier Henrik J. Askvik.

Slår inn for fullt i høst

Til høsten regner han med at nedgangen slår inn for fullt. Da legger båtforhandlerne inn sine ordrer for neste sesong. Hvis de allerede sitter igjen med båter etter denne sesongen, blir bestillingene redusert tilsvarende.

Det er etterspørselen etter fritidsbåter som koster mellom 700.000 og to millioner kroner som har gått mest ned.

— Det virker som om de billigste og aller dyreste modellene fortsatt selger, sier Henrik J. Askvik.

Tærer på ordrereservene

Også Viksund Båt på Askøy forbereder seg på trangere tider.

— Vi har redusert arbeidsstokken vår med åtte-ti medarbeidere, sier daglig leder Rune Viksund.

Inntil nå har fabrikken likevel ikke merket så mye til synkende etterspørsel.

— Vi hadde en brukbar ordrereserve som vi har produsert etter, men vi begynner etter hvert å merke at færre kjøper båt, sier Viksund.

Firmaet hans har de siste årene prøvd å gjøre seg mindre avhengig av det norske markedet.

— Vi har bevisst profilert oss internasjonalt. I dag går 35 prosent av båtene våre ut av landet. Det er en fordel hvis det nasjonale salget synker. Vi tror nemlig ikke at andre land rammes like mye av dette som vi her i Norge, sier Rune Viksund.

FÆRRE KJØPERE: På Finn.no er det i løpet av årets fem første måneder lagt ut over 4000 flere båter til salgs i forhold til i fjor. Bruktbåtmarkedet er gått helt i stå, mener folk BT har snakket med. FOTO: ODD MEHUS