• Vi vil teste om plastfolien er til hinder for knusing av bussruter, sier produsenten av folien på Gaia-bussene.

SIGBJØRN LINGA siglinga@online.noBergens Tidende skrev i går at Statens vegvesen mener folien som benyttes til reklame på vinvinduene på syv av Gaia Trafikk busser, kan hindre passasjerer i å komme ut ved en evakuering. Årsaken er at folien, ifølge vegvesenet, kan gjøre det vanskelig å knuse vinduene skikkelig. — Har vært testet Salgs- og markedssjef Ronny B. Johnsen ved den norske avdelingen i selskapet 3M, som produserer folien, sier folien er beregnet på bruk på vinduer, og at perforeringen gjør den meget lett å dele.- Folien har selvsagt vært gjennom tester før den ble tatt i bruk, og alle resultater har vært innenfor sikkerhetsnormene. Men det er selvsagt ulike normer fra land til land. Derfor vil vi sørge for å nye tester gjennomført, sier Johnsen.Han forteller at plasten går svært lett i stykker.- Argumentet vi har hørt mot folien, er at den kan gjøre det vanskelig for gamle damer å knuse et vindu. Etter min mening vil disse uansett ha problemer med å knuse vinduene, seier Johnsen.Han opplyser at 3M nå vil be Vegdirektoratet om et møte om saken. - Ikke tenkt over Busspassasjer Lovise Hole har ikke tenkt over at plastfolien på vinduene kan være til hinder for en rask evakuering, men synes det er fælt hvis det er tilfelle.- Hvis det er slik at liv kunne vært reddet i en nødssituasjon dersom reklamen ikke var der, er det skremmende, sier hun. Hole påpeker også at folien gjør det vanskelig å se ut av vinduene. - En gang gikk jeg av på feil busstopp fordi jeg ikke kunne se skikkelig ut, forteller hun.Heller ikke passasjer Berit Bergheim har reflektert over at folien kan være farlig.- Det er skremmende hvis det er sant, sier hun. Bergheim mener uansett det er en uting å ha reklame på vinduene, og sier hun aldri ville sittet på med en slik buss.- Så hvis bussen du venter på er en slik ...? - Da tror jeg at jeg står over.

Les også: Bruker ikke folie på vinduer

SKREMT: Passasjer Lovise Hole er skremt ved tanken på at reklame på bussvinduer kanskje representerer en dødsfelle. (Foto: Knut Egil Wang)