— Ja, dette er vel egentlig priskrig. Men det er altfor dyrt å parkere på Flesland i dag. Står bilen i Avinors parkeringsbygg i en uke, koster det jo ofte like mye som hele flyreisen, hevder Erik Svendsen og utfordrer sine konkurrenter så det suser med sitt anlegg på Liland - fem minutters spasertur fra selve flyplassen.

Nå blir prisforskjellen mellom billigste og dyreste parkeringstilbud på Flesland hele 105 kroner pr. døgn. Og Svendsen akter ikke bare å være billigst. Går det som han håper, kan han i sommerhalvåret tilby transport til og fra flyplassterminalen med en skinnende blank Rolls-Royce, som han også eier.

4000 P-plasser

Etter at Avinors svære anlegg, som snart teller 4000 parkeringsplasser, har fått konkurranse av to private aktører, kan man sette bilen fra seg til nær sagt alle prisklasser på Flesland. Dyrest er Avinor, som tar 135 kroner døgnet i parkeringsbygget. Der er det 1100 plasser i dag. Når en utvidelse er klar ut på våren, blir det vel 350 nye plasser. På Avinors utendørsparkering koster det fra 70 til 100 kroner, avhengig av hvor nær flyplassterminalen man parkerer. Euro Park går vaktrunder på parkeringsanleggene hele døgnet. I tillegg har Avinor et mindre anlegg for langtidsparkering ved Lønningsvegen til 40 kroner døgnet.

I 2004 dukket også det private Flesland Parkering opp med sitt anlegg med plass til 550 biler. Også det ligger like ved Lønningsvegen. Prisen er 60 kroner døgnet, og bilistene får i tillegg gratis skyttelbuss som kjører kontinuerlig mellom parkeringsplassen og flyplassen, pluss kaffeservering om bord. Også her er det døgnkontinuerlig vakt og området er inngjerdet.

Satser på fritidsreisende

Når bommen åpnes på Liland Parkering, kan Svendsen i første omgang tilby 80-90 P-plasser. Men han har også sikret seg den store produksjonshallen til den tidligere bedriften Tre og Jern. Den kan med enkle grep bli til et parkeringshus med 100 nye plasser. Etter hvert vil han utvide i takt med det markedet tillater. Svendsen regner med at det først og fremst blir fritidsreisende som lar seg friste av parkering til lavpris.

På Liland Parkering blir det ingen døgnvakt, men lyskastere og videoovervåking vil gjøre sikkerheten for bileierne god nok, mener han.

— Å måtte gå i fem minutter bør være akseptabelt når man kan parkere for 30 kroner døgnet. På regnværsdager er det heller ikke noe i veien for at vi svipper kundene våre bort til flyplassen, så de slipper å bli våte.

Nærhet

I Avinor har man ikke noe imot konkurranse fra nye private parkeringsselskaper, sier markeds- og terminalsjef Alf Sognefest. Men Avinor har ingen planer om å møte konkurransen med lavere priser på sine parkeringsplasser, som drives med Euro Park som operatør.

Flesland Parkering, som har sitt hovedkontor i Stjørdal, vil heller ikke sette ned prisen på grunn av at en ny konkurrent forsøker seg.

LAVPRISPARKERING: Eirik Svendsen satser på lavprisparkering på Flesland. I den blå industrihallen vil han også åpne parkeringshus med 100 nye plasser. FOTO: ARNE NILSEN