KJELL ØSTERBØ

— Dette er en investering som er gjort med hode, hjerte og mage, sier administrerende direktør Paul Christian Rieber.

Hansa og Skinn-Rieber ble enige om en pris per aksje som er helt i tråd med endestasjonens høyde over havet oppe på Fløyen.

— Der er det 320 meter over havet og vi fant ut at vi ikke kunne gå noe høyere enn det i pris heller, sier en smilende Rieber.

De har dermed betalt drøye 5,6 millioner kroner for aksjeposten på 13 prosent.

Et ikon

— Og det regner dere med å tjene penger på?

— Nå har vi tenkt å være langsiktig også her, men vi regner med at det vil være en lønnsom investering. Men for å gå inn i Fløibanen er det nok en fordel å være en litt gal patriot i tillegg, sier Rieber-sjefen.

Konsernet han leder er et konglomerat som driver med alt fra shipping, eiendom, salt, skinn og marine oljer.

— Og nå skal dere altså inn i reiseliv.

— Ja det er vel snart det eneste satsingsområdet for Bergen som vi ikke er med på. Nei, det er nok snarere Fløibanen som et ikon i Bergen, som det rett og slett skal være artig å være med å eie.

Vanvittig lønnsom

De ni første månedene i år går banen ut med nesten 40 øre i overskudd før skatt, for hver omsatte krone.

— Det skulle jo gi grunnlag for atskillig større utbytter enn det som er utbetalt så langt?

— Det der overlater vi til styret og generalforsamlingen, sier Rieber som nå er blitt nest største eier i banen. Størst er Bergen kommune med 47 prosent av aksjene.

Daglig leder i Fløibanen, Trond Amland, bekrefter at den økte omsetningen så langt i år først og fremst skyldes økte billettpriser.

— Med en så fantastisk inntjening og så beskjeden utbyttepolitikk, er det vel grunn til å sette ned billettprisene igjen til bergenserne?

— Vi kommer ikke til å sette ned prisene, men de vil heller ikke stige neste år, sier Amland.