— Her takker bystyret nei til en julegave på godt over 300 millioner kroner, hevdet Clear Channel Norway da den oppsiktsvekkende avlysningen var et faktum.

Som første store by sa Bergen nei til å betale for bymøbler med utendørsreklame. Tre nye offentlige toaletter, 900 busskur og tre stasjoner med bysykler. Pluss vedlikehold av alt sammen så lenge avtalen løp.

Clear Channel vil at avlysningen skal koste. Men erstatningsbeløpet har krympet fra 50 millioner kroner ned til mer beskjedne fem millioner.

Selskapet ville i utgangspunktet ha erstattet alle tapte inntekter, men nøyer seg nå med å kreve dekket sine utgifter. «Saken har modnet hos oss også» svarer direktør Jan Tore Endresen på spørsmål om hvorfor 50-millionerskravet er droppet.

— Clear Channel ønsker ikke å rette krav som er urimelig. Vi synes det er urimelig at kommunen ikke har gjort opp for seg, sier Endresen.

Problemstillingen er ikke enestående. I fjor var kommunen stevnet av selskapet Bergensia Badeland, som krevde 141 millioner kroner for badelanddrømmen som brast. Det endte med magaplask for saksøkerne.

Tok forbehold

Arbeidet med å skaffe byen reklamefinansierte bymøbler startet forrige periode, da Ap satt i byråd.

Ap endte for øvrig med å si nei til hele avtalen.

I oktober 2004 startet forhandlingene med de to gigantene i utendørsreklame, JCDecaux og Clear Channel. I invitasjonen til å delta i konkurransen står det svart på hvitt at kommunen forbeholder seg retten til å avlyse konkurransen.

Likevel var det først etter press fra opposisjonen at byrådet lovet bystyrebehandling av reklameavtalen. Lenge ble det regnet for ren sandpåstrøing. Høyre-siden pluss Ap var for, og flertallet fortonte seg trygt.

Så reiste opinionen seg som en tsunami.

Ut med passasjerene!

Starten på snuoperasjonen var da Frp-utbryter og bussjåfør Kenneth Rasmussen i et minneverdig bystyremøte sørget for å få bystyrebehandlingen utsatt. Motstanderne ønsket først å gjennomføre en offentlig høring.

Rasmussen (Demokratene) kjørte buss, da motstanderne fikk tak i ham. På det tidspunkt var det flertall for å banke saken gjennom, fordi Rasmussens vara er en Frp'er.

Rasmussen jaget ut passasjerene, parkerte bussen og ilte til Gamle Rådhus. Fem minutter før votering var han på plass - og vippet flertallet.

Foruten Rasmussens bussoperasjon er det to forklaringer på at utfallet ble som det ble.

Den ene er trusselen fra Clear Channel om søksmål hvis bystyret sa nei. Byrådsleder Monica Mæland formidlet trusselen til bystyret og flere reagerte med raseri.

Et spørsmål om tro

Noe skyld - eller ære - tilfaller domprost Ørnulf Elseth. På høringen om byreklame tok prosten ordet og snakket om menneskesynet i reklameindustrien og hvordan reklame og forbruksvekst driver frem den globale miljø- og fattigdomskrisen.

Elseth hadde lest Clear Channels reklamebibel og likte den dårlig.

Få dager etter snudde Ap, KrF og Venstre. Et sikkert flertall var blitt et historisk nei.