– Se her! Her fant jeg enda flere, utbryter Geir Halvorsen.

I det han kaster et blikk ned på hånden han lener seg på bilsiden med, lyser de mot ham. Små, små hvite prikker mot det mørke, mørke blå.

Brakt gjennom luften på en lett bris har små malingsflekker funnet nye hjem over store deler av Laksevåg. I flere år har prikkevandringene foregått. Noen ganger rosa, andre ganger blå. Den siste vandringen, som Halvorsen mener skjedde rundt St. Hans, var hvit. Akkurat fargen er imidlertid ikke så viktig for Halvorsen, som er fargeblind.

– Men nå er jeg drittlei av at de kommer i det hele tatt, sier han.

Betalte en halv million

For to år siden ble rundt 200 biler dusjet med dråper fra Bergen Groups skipslakkering. Endring i vindforholdene gjorde at spraylakkering av skip også ble til spraylakkering av naboområdene.

Bergen Group betalte for skadene på bilene, en sum på rundt en halv million kroner.

Halvorsen tror det er det samme som skjer nå. Men i stedet for å sende regningen for billakkeringen til Bergen Group, har han sendt den til sitt forsikringsselskap.

– Hvis de skal lakke der nede kontinuerlig, så må de skaffe seg en hall å gjøre det i. Men det er kanskje billigere for dem å bare betale dem som får skader? undrer han.

Men i Bergen Group avviser de at malingsprikkene kommer fra dem. Etter hendelsen for to år siden, er rutinene blitt endret, ifølge produksjonssjef Helge Rabben.

– Nå dekker vi oss til så godt som mulig. Vi sprøytelakkerer ikke skipene på utsiden, men bruker rulle og kost. Sprøytelakkering skjer kun innvendig, sier Rabben.

– Og det kan ikke fyke ut i luften og lande i miljøet rundt?

– Nei, det kan det ikke, sier Rabben.

– Hvordan tror du da prikkene har oppstått?

– Det kan jo være andre som maler båter her nede, privatpersoner eller andre, sier Rabben.

Ukjent farge

Rabben er produksjonssjef for nybyggsavdelingen hos Bergen Group. Det finnes også en serviceavdeling, som fikser og ordner på eldre skip.

Men heller ikke der vil de vedkjenne seg å være opphav til prikkene.

– Vi opererer tørrdokken, og der maler vi med mørkerødt eller svart. Denne saken er hvitmaling eller lyse farger, sier daglig leder Trygve Aarland i avdelingen for maritime service.

Han forteller at det har kommet et par brev med krav om erstatning for slike malingsflekker, men sier at disse er avvist.

– Vi kjenner ikke til denne fargen, sier Aarland.

Kjent for If

Informasjonsdirektør Jack Frostad i forsikringsselskapet If sier at problemstillingen med malingsflekker på biler, båter og hus er velkjent i byer som har hatt båtbyggeri eller verft i sentrum.

– Både i Tønsberg, Sandefjord, Moss og Harstad er denne problematikken kjent, sier Frostad.

Oppdager du malingsflekker av ukjent opphav på kjøretøy eller hus, er Frostads råd å finne ut hvor de kommer fra. Deretter kan eventuelle krav rettes til synderen – eller til vedkommendes forsikringsselskap.

– Finner man derimot ikke synderen og bilen har en omfattende lakkskade, har man mulighet for å bruke egen bilforsikring, sier Frostad.

– Men det koster penger, og medfører tap av egenandel og bonus.

Hvordan oppstår prikkene? Luft din teori i kommentarfeltet.

Silje Katrine Robinson