Biltrafikk kom i fokus i Gamle Rådhus i går kveld. Den rørende enigheten om å satse på kollektivtrafikk for å få ned CO2-utslippene endte i tenners gnissel da flertallet gikk inn for å åpne de 310 siste plassene i Klostergarasjen for personbiler. Det ene parkeringsdekket har hittil stått tomt fordi trafikkløsningene på Nøstet ikke har hatt kapasitet til å ta hånd om den ventede trafikkøkningen.

— Vanvittig

— Dette er et helt vanvittig tiltak. Resultatet blir mer trafikk og lengre køer, sa Torstein Dahle (RV) og Knut Johan Larsen (SV) etter at Arbeiderpartiet la frem en merknad som vil tvinge byrådet til å åpne hele Klostergarasjen for parkering fra 1. juli.

Ordførerkandidat Ruth Grung (Ap) begrunnet forslaget med at gravingen i sentrum gjør det nødvendig å legge bedre til rette for privatbilene. Det var en argumentasjon som fikk de røde til å se rødt og de blå til å skryte.

— Det er sjelden det kommer så gode forslag fra den kanten, sa Christopher Brun (H).

Dermed sprakk også byrådsidyllen. Kristian Helland (KrF) var mektig irritert over at Høyre kastet seg på forslaget uten å ha rådført seg med sine samarbeidspartnere.

— Jeg er skuffet over Høyre. Her prøver Ap en månelanding på Nøstet uten å ha undersøkt konsekvensene, sa Helland, til applaus fra venstresiden.

Byråd Lisbeth Iversen sier hun er svært overrasket over forslaget.

— Vi arbeider fortsatt med å få på plass pengene til å gjøre de nødvendige trafikkgrepene. Nå tror jeg vi kan få store utfordringer med køer i området, sier hun.

Stor kollektivenighet

Noen timer tidligere var enigheten stor da bystyret skulle gi sitt syn på transportanalysen for bergensområdet, som utarbeides av kommune, fylke og veivesen i samarbeid. Rapporten slår fast at biltrafikken vil øke med 50 prosent frem til 2030, selv med den planlagte satsingen på kollektivtrafikk. Flere av representantene i salen mente det må drastiske virkemidler til for å dempe veksten.

— Det er for mye Ole Brumm-politikk her: Ja takk til både bil og kollektivtransport. Vi kan ikke godta at bilveksten er uunngåelig, sa Tone Salomonsen (SV).

Det var ikke bare på venstresiden miljøretorikken ble tatt i bruk. Anders Skoglund (V) ville ha bybane til alle bydeler og samtidig innføre rushtidsavgift på veiene. Selv Kenneth Rasmussen (Demokratene) vil kjøre gratis buss i rushtiden.

CO2-kritikk

Før møtet demonstrerte Natur og Ungdom for mer bane og mindre bil. Marsvarmen var en effektfull ramme.

— Bilene står for to tredjedeler av klimautslippene lokalt. Derfor kan vi ikke oppnå skikkelige kutt uten å satse mye mer på bane og redusere biltrafikken, sier Pernille Hansen, leder i Hordaland Natur og Ungdom.

Også fra talerstolen kom det kritikk for at det ikke var tatt nok hensyn til kravene om CO2-kutt. Miljøbyråd Lisbeth Iversen er ikke enig.

— Vår politikk er basert på og holder seg innenfor Kyoto-avtalens krav, sier hun.

I dag vil dessuten byrådet presentere nye tiltak for å redusere CO2-utslipp. Byråd Henning Warloe vil avsløre tiltaket på et møte i Oslo i dag, og var hemmelighetsfull i går kveld.

BLÅBUSS: Fin farge, mente byrådsleder Monica Mæland om T-skjorten hun fikk av demonstrantene fra Natur og Ungdom i går. Kravet var økt satsning på bybane og kollektivtrafikk som middel for å redusere CO2-utslippene. I stedet gjorde bystyret et vedtak som kan føre til mer biltrafikk til sentrum.
Høvik, Tor