Nå lokker Posten med nesten 200 millioner kroner i året til flyselskaper som vil forsøke seg på norske innlandsruter. Dette er nemlig verdien av et anbud Posten har ute i hele EU— og EØS-området om flyfrakt av post mellom Oslo og de største norske byene, blant dem Bergen.

— Så langt har interessen fra utenlandske selskaper som snuser på det norske innenriksmarkedet vært upåklagelig. Her snakker vi om selskaper som kan fly billigere enn SAS og Braathens. Når også bonusordningene faller bort, vil bedrifter i Bergen kunne få økt konkurransedyktighet på grunn av lavere billettpriser, sier innkjøpsdirektør Edvard Stendal i Posten Norge ASA til Bergens Tidende.

Reduserer risikoen

— Ved å ha en kontrakt om postflyging, blir risikoen for nye flyselskaper som vil ta opp konkurransen med SAS og Braathens i Norge begrenset. Dermed øker også mulighetene for reell konkurranse, hevder Stendal.

— Fra neste år blir Posten en konkurranseutsatt bedrift i alle ledd. Det betyr at vi blir avhengig av konkurranse i de markedene vil skal kjøpe tjenester i. Vi er altså ikke tjent med det nå bare er ett flyselskap på de norske flyrutene.

Bedre utnyttelse

— Vi kan jo tenke oss at et eller flere nye flyselskaper kan fly passasjerer om dagen og omgjøres til postfly om kvelden. Postens transportbehov kan spres utover flere avganger, men kan også foretas på tider av døgnet flyene likevel står stille. En kontrakt om postflyging kan derfor være fundamentet som gjør det lønnsomt for nye selskaper å satse i Norge, sier Stendal.

Interesserte selskaper

Ifølge Stendal har Posten allerede hatt samtaler med flere utenlandske flyselskaper. Flere sier de vil vurdere å gå inn i det norske innenriksmarkedet hvis de kan få en stor og langsiktig fraktkontrakt på kjøpet.

Dette er selskaper med lavere kostnader og litt mindre fly enn SAS og Braathens, og som kan operere med ordinære flybilletter på mellom 1700 og 2000 kroner tur retur mellom eksempelvis Oslo og Bergen. Så langt tyder disse kontaktene på at Posten kan bli en god fødselshjelper for nye aktører i norsk luftfart, hevder Stendal.

Han vil ikke si hvilke flyselskaper det er snakk om. Men helt fra Italia har man hatt forespørsler om postkontrakten i Norge.

Etter det Bergens Tidende kjenner til, har blant andre British Airways og de danske selskapene Sterling og Danish Air Transport allerede vært i kontakt med Posten i Norge.