— Vi er stolte over ha utviklet det første lavkaloriølet som et alternativ til den tradisjonelle pilsen. En slik produkutvikling er en vanskelig prosess. Det nye ølet har 20 prosent mindre kalorier og 60 prosent mindre karbohydrater enn tradisjonell pils, sier administrerende direktør Lars Midtgård i Hansa Borg til Bergens Tidende.

— Smaksmessig tror vi det vil falle i smak spesielt hos dem som ikke er spesielt glad i ettersmaken til tyngre pilsslag.

I USA ser vi at denne type øl nå utgjør rundt 50 prosent av markedet. I Norge har vi ikke anledning til å reklamere for øl, så vårt mål er at dette ølet kan bidra til at vår markedsandel økes med fem prosent. Sammen med andre tiltak er 40 prosent markedsandel vårt mål, sier administrerende direktør Lars Midtgaard i Hansa Borg til Bergens Tidende.

Det nye lavkaloriølet er utviklet av bryggeriene i Bergen og Hansa sammen. Pakker med fire halvliters bokser produseres i Bergen, mens Sarpsborg produserer en flaskevariant til restauranter og hoteller. Alkoholprosenten er som for vanlig pils.

— Hvordan priser dere det nye lavkaloriølet?

— Det vil være i kategori med andre normalprisete produkter - rundt 25 kroner for en halvliter i butikken.