— Dette er en enormt vanskelig sak. Uansett hvor Bybanen går gjennom sentrum kommer den til å være i konflikt med antikvariske verdier, sier Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i bystyret.

Tidligere denne uken kom det frem at Riksantikvaren mener bybane over Bryggen er «uakseptabelt» på grunn av konflikt med kulturminner. Også de andre mulige traseene vil kunne skape konflikt med kulturarven, men i mindre grad, mener Riksantikvaren.

Byantikvaren i Bergen har derimot kommet til en helt annen konklusjon, og er mest bekymret for tunnelalternativene. Bakgrunnen er at de kan påvirke grunnvannsstanden som igjen kan ramme kulturminnene.

— For oss politikere blir det veldig forvirrende når fagmiljøene kommer til så ulike konklusjoner. Jeg må si jeg er litt overrasket over at de er så uenige, sier Horn.

Tåler forsinkelser

Høyres Dag Skansen mener Riksantikvarens bastante holdning «virker veldig rar». Han påpeker samtidig at Bryggen-traseen ikke er kategorisk avvist.

— Riksantikvaren vil megle dersom fylkeskommunen lander på et motsatt standpunkt enn hans. Hvor reelle innsigelsene er får vi først se dersom vi ikke trekker Bryggen-forslaget.

Dersom Bryggen-bybanen blir valgt, krever Riksantikvaren ekstra utredninger. Skansen ser ikke bort fra at man kan akseptere utsettelsene dette vil medføre.

— Det kan vi selvfølgelig tåle. Men vi må eventuelt se på mulighetene for å sette i gang andre delstrekninger først, for ikke å tape tid. Man kan bygge seg fra Sandviken og inn til sentrum, istedenfor motsatt vei, for eksempel, sier han.

Skansen forteller at de er langt fra å bestemme seg, og Høyre skal som kjent på studietur i Europa i sommer. Han legger ikke skjul på at det er en vanskelig avgjørelse de har foran seg.

Heller mot tunnel

— Hadde tunnelalternativene vært kurante, så hadde dette vært et enkelt valg. Men alle tre traseer har fått kritiske kommentarer knyttet til seg, fra Riksantikvaren og Byantikvaren.

Endre Tvinnereim fra Byluftlisten har heller ikke kommet til noen konklusjon i saken.

— Her er det argumenter på begge sider. Om Bybanen går over Bryggen er den jo ikke trafikkfri, men om vi velger tunnel vil det kunne få konsekvenser for grunnvannsstanden i sentrum. Jeg synes ikke vi har fått entydige råd, sier han.

I Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne har de heller ikke avgjort hvilket alternativ de ønsker å gå for, men både Ove Sverre Bjørdal og Sondre Båtstrand heller mot tunnel.

— Slik jeg ser det er Riksantikvarens utspill noe vi må legge vekt på, slik at vi kan spare Bryggen. Både biler og bybane bør vekk derfra, sier Bjørdal.

Fritt for bil og bane

Eiler Macody Lund i Fremskrittspartiet er helt klar på at Bryggen må være fri fra bybane.

— Vi vil gjøre Bryggen til et unikt sted for Bergens befolkning og alle som måtte komme fra omegnskommuner eller andre steder i verden. Blir Bybanen lagt over Bryggen, er toget gått, sier han.

Der får han støtte av Torstein Dahle i Rødt.

— Riksantikvaren og vi er helt på linje. Vi har hele tiden sagt det er en dårlig idé å kjøre Bybanen over Bryggen, både fordi det går ut over Bryggens særpreg, men også fordi det er gambling. Vi lever i en tid med stor usikkerhet om klimautvikling, det kan komme både stormflo og bølger, sier han.

Vil ha bryggetraseen

SV har derimot allerede bestemt på sitt medlemsmøte at de vil gå for trasé over Bryggen. Bystyremedlem Tina Åsgård sier dette ble avgjort før Riksantikvaren sin anbefaling kom, men at mange hensyn ligger bak.

— Vi mener det gir en mye bedre betjening av Bergen sentrum enn tunnelalternativet fordi vi får flere holdeplasser, og at det åpner for bedre overgang mellom buss og bane. I tillegg gir det en sammenhengende sykkelvei gjennom Bergen sentrum, sier hun.

Åsgård sier SV nå jobber med å få innsyn i bakgrunnsmaterialet til Riksantikvaren, og de vil så avgjøre om de må endre sin innstilling.

I KrF har de ennå ikke kommet til en konklusjon, men gruppeleder Marita Moltu håper partiene skal klare å diskutere seg frem til en løsning.

— At Riksantikvaren og Byantikvaren er uenige gjør ikke jobben vår lettere, men jeg håper vi skal klare å snakke godt sammen på tvers av partiene, sier hun.