Med lånt lasermåler fra Fana sto politibetjenter fra trafikkavsnittet ved Bergen sentrum politistasjon oppstilt i 60-sonen ved Krambua på Fjøsangerveien i går kveld. Deres egen lasermåler har nemlig vært på reparasjon.

Fartsmåleren fra Fana fungerer tydeligvis slik den skal. På litt over en halvtime hadde trafikkpolitiet beslaglagt ett førerkort og skrevet ut tre forenklede forelegg. Høyest målte fart var 91 kilometer i timen i 60-sonen. Sertifikatet ryker på 86.

Les også: Førerkortene flagret

Stort behov for nye

— Vi har hatt endel feil på de gamle laserne, og har et stort behov for å få nye. I mitt politidistrikt har dette ført til at det blir færre kontroller med laser, sier politimester Kaare Songstad i Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Også i Hordaland venter politiet på nye lasere.

— Hver gang vi sender en laser inn til reparasjon, risikerer vi at den ikke kommer tilbake. Hvis det er større feil på laserne blir de ikke reparert, bare faset ut. Vi har allerede mistet noen, sier politiførstebetjent Jens Kleppe på trafikkseksjonen i Hordaland politidistrikt.

Leverte lasere i januar

De nye laser-fartsmålerne ble levert fra fabrikken i Tyskland i januar, men er ennå ikke klare til bruk.

— Vi forventer at politidistriktene vil kunne begynne med opplæring på de nye laserne i oktober. Vi hadde som mål å få de ut før sommeren, men det har vært endel tester hos Justervesenet som har tatt tid, sier politioverbetjent Per Erik Kolstad ved Politiets data- og materielltjeneste.

I Hordaland løser politiet lasermangelen med å låne av hverandre.

— Vi skulle gjerne hatt flere lasere, men vi har en god avtale med politidistriktet. De låner av oss når ikke vi bruker våre, og vi låner av dem, sier distriktsleder Leon Nordanger i UP.

Fortvilelse

I en av patruljebilene ved Krambua sitter politibetjent Atle Heradstveit. Det er han som skriver ut bøter.

— Møter du mange sinte mennesker?

  • De fleste er veldig greie og aksepterer boten. Når det kommer til bøtesatsene er det uansett ingen ting politiet kan gjøre. Noen er selvsagt fortvilet, spesielt de som har mistet førerkortet.

Fjøsangerveien og avkjørselen til Paradis og Søreide er et yndet sted for trafikkontroller. Med tofeltsvei, 60-sone, avkjøring og feltskifter ønsker politiet at det ikke skal gå for fort på denne strekningen, sier Heradstveit.

  • Jo fortere det går, dess vanskeligere blir det for bilene å legge seg til høyre og komme seg ut på avkjøringsfeltet.

— For tiden er deres egen lasermåler til reparasjon. Har det noe å si for antallet laserkontroller?

— Nei, vi låner av hverandre, så det går helt fint, sier Heradstveit og legger til.

— Du kan skrive at vi er ute på veiene hele tiden, hver eneste dag.

UP: Ikke et problem

Lederen av Utrykningspolitiet, Odd Reidar Humlegård, avviser at ventingen på nye lasere har gitt noen negative konsekvenser.

— Det har tatt lengre tid enn man i utgangspunktet hadde beregnet, men dette er ikke noe problem for oss. Vi har lasere i bruk, og har tatt flere fartsovertredelser i år enn i samme periode i fjor, sier Humlegård.

Totalt har norsk politi bestilt 120 nye lasere. Det skal være flere tekniske fordeler med den nye laseren i forhold til den som brukes i dag.

Skodvin, Helge