• Hallo, det er Politibåten! Det ligger en robåt midt ute i løypetraseen. Kan dere få den vekk?

Noen vil påstå disse guttene har den kuleste «sommerjobben». De er politiets forlengede arm på fjordene i Hordaland.

— Politibåten her!

Det skurrer på sambandet, politibetjent Morten Kronen roper ut i luften med autoritær, men ikke uvennlig stemme til vaktbåten han har kalt opp.

Kompanjong Dag Olav Sæthre skuler ut ruten - mot Offshoreracet, som foregår rett utenfor på Byfjorden. Politibåten er på plass for å overvåke de raskeste båtene som har gått på fjorden noensinne. Bergens Tidende er også på plass - for vi lurer på hva disse guttene egentlig gjør på om dagene.

— Det er fint på sånne dager, begynner Morten Kronen.

Båtelskere

Solen steker, og Bergen opplever en av sine deiligste sommerdager i juni. Politibåten putrer rundt på fjorden, og betjentene blir solbrune på armene. Offshoreracet går av seg selv - i 157 km/t. Dette må da være verdens beste «sommerjobb»? Betjentene Kronen og Sæthre flirer. Jo visst er de heldige båtelskere begge to. Klart det er rift om disse jobbene.

— Vi får drive med det vi er interessert i, sier Sæthre, som selv eier en 40 år gammel fiskebåt.

— Og så treffer vi så mange hyggelige båtmennesker, sier Kronen. Han har skaffet seg en plastbåt – en blanding mellom skjærgårdsjeep og cabincruiser.

Betjentene går om bord i Politibåten i mai sammen med fire andre betjenter fra Hordaland politidistrikt. I september går de i land igjen.

Skjær i sjøen

— Det blir nesten sånn at vi blir syke når vi må gå i land. Vi vagger hele vinteren, sier Kronen og ler.

Det skurrer med ett på sambandet. Noe har skjedd, og «action» står å lese i betjentenes øyne.

Klampen i bånd, det føles som om vi er med i Offshoreracet - det går i alle fall i 70 km/t.

— Båtbrann, forklarer Sæthre.

Det går heldigvis bra denne gangen, ingen personskade i alle fall. Båtbrann er imidlertid alvorlig nok det. Det er også promillekjøring, drukningsulykker, båtkollisjoner og båttyverier.

Glansbildet av fjordidyll kan lett slå sprekker. Og kanskje er det ikke så stor rift om jobben om bord i politibåten når alt kommer til alt?

— I fjor startet vi sesongen med fem drukningsulykker, forteller betjent Sæthre.

En båt i hele Hordaland

Flere av tilfellene var ulykkelige mennesker, som hadde valgt å ende sine liv i fjorden under broene.

Det er blitt mye mer arbeid for de seks båtbetjentene i år. I fjor hadde Hordaland og Bergen en båt hver, i år er det kun en båt i hele Hordaland.

— Det er et vanvittig stort distrikt. Skulle det skje noe i ytterkantene, kan det ta flere timer å komme seg til stedet, sier Sæthre.

Betjentene på båten har nok å henge fingrene i. Kronen forteller om de mest vanlige oppgavene de støter på i løpet av arbeidsdagen:

— Vi gir en del forelegg for manglende flytevester og lanternebruk.

Unge råkjørere er også et økende problem. Ungdom under 16 år har ikke lov til å kjøre fortere enn 10 knopp.

— Foreldre kjøper raskere båter til barna sine. Det er et voldsomt press i ungdomsmiljøene - alle vil ha raske båter og størst mulig motorer, forteller Kronen.

Kaffekos med betjentene

— Lyst på en kaffe?

Det er tid for å hygge seg litt i båten. Sæthre disker opp med nyvasket kopp og et smil. Det blir litt erting og anklager om ødelagt image. Sæthre ved oppvaskdisken er et underlig syn, synes Kronen. Betjentene har en tendens til å småpludre som et gammelt ektepar.

— Klart det blir litt sånn, vi har jobbet sammen så lenge, sier Sætre, som trygler oss om ikke å trykke bildet av han med oppvaskkosten.

Vi lover ingenting, men takker pent for kaffen og turen. Når vi tar farvel med betjentene, slår det meg at de må ha det fint sammen disse to på Politibåten. Jeg misunner dem imidlertid ikke jobben en stormfull og iskald septembermorgen.

Bekymret over økende promillekjøring

Bare på den siste måneden har det vært 11 anmeldelser av promillekjøring på sjøen. Det er like mange anmeldelser som i hele fjor.

Bare forrige helg ble det anmeldt tre personer for promillekjøring. Mørketallene er store.

— Vi tar dem som utmerker seg på et vis. De kjører for fort, har ikke lys på båten, mangler flyteutstyr, båten er fylt opp av mennesker og de fleste er gjerne er ute og kjører om natten, sier politibetjent Morten Kronen.

Promillegrensen på 0,8 blir stort sett ikke overholdt. Politibetjent Dag Olav Sæthre mener det dreier seg om holdningene blant båtfolket.

— Politibåten er mer synlig, promillegrensen er fastsatt - men likevel er promillekjøring et økende problem. Jeg tror det er noe med holdningene til båtførere. Det virker som om de innbiller seg at på sjøen er det lov å drikke alkohol, sier betjent Sæthre.

De har begge inntrykk av at folk gir litt mer blaffen på sjøen. Båt og festing er et stort problem for politiet i Hordaland. De fleste som blir tatt har godt over 1 i promille.

— Folk får mer penger mellom hendene, kjøper seg en svær båt, fyller båten opp med folk – og har en gedigen fest, sier Kronen. - I de fleste drukningsulykker er alkohol innblandet i bildet, legger Sæthre til.

GJØR FJORDENE TRYGGE: Politibetjentene Morten Kronen (til høyre) og Dag Olav Sæthre jobber sammen om bord i Politibåten. De skal luke bort råkjørere, promillekjørere og andre lovbrytere på fjordene i Hordaland. – Stort sett møter vi på veldig hyggelig mennesker på sjøen, sier Morten Kronen.<p/>FOTO: ODD MEHUS