Kundesenter
Kundesenter

Polakker snart klare for norske barnehager

Polske pedagoger kurses nå intensivt. Etter jul er de i jobb som førskolelærere i Bergen.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

På en campus 80 kilometer sør for Krakow kurses nå 10 kvinner i alderen 25-30 år i norsk og den norske barnehagehverdagen. De gjør seg klar til å jobbe i barnehager i Bergen og andre steder i landet. Fire av dem har spesielt ønsket seg til Bergen fordi de har venner og familie her.

Pilotprosjekt
- Dette er et pilotprosjekt som vi er veldig spente på. Vi har hatt grundige intervjuer med de personene som er plukket ut. De fleste har tilsvarende mastergrader i pedagogikk og er svært motiverte for jobben. De gleder seg til å komme til Norge og lære norsk, sier regiondirektør Hilde Lekven i Adecco Norge.

1. september startet de det første kurset i Polen. Tidligere har Adecco hatt norskkurs for folk som vil jobbe innenfor industri og bygg. Også polske sykepleiere er kurset og har begynt å jobbe i Norge gjennom Adecco.

Les: Vil ha eldre inn i barnehagene

Karius og Baktus
* Her lærer pedagogene blant annet om Mummitrollet, Karius og Baktus og Kardemommeby. De leser norske billedbøker, lærer seg norske brettspill og barnesanger som synges i norske barnehager.

* De lærer også om de ulike årstidene, den norske friluftskulturen, etikk i norske barnehager, jul og andre høytider.

* Undervisningen er intensiv: 8 undervisningstimer om dagen og egenstudier i helgene.

- Akkurat nå øver de på norske julesanger, sier Lekven.

Elevene har eksamen hver uke og evaluering enn gang i uken. Noen av elevene er nyutdannede pedagoger, andre har erfaring fra polske barnehager.

Fast jobb
Allerede nå har syv av de ti fått fast jobb i en norsk barnehage. De blir fast ansatt av Adecco, som også skaffer bolig til de som ønsker det.

Alle vil bli godkjent for norske førskolelærere og må fremlegge politiattest før de starter i jobben.

Bergen kommune er en av de fast oppdragsgiverne til Adecco. I tillegg leverer de personale til flere private barnehagekjeder.

- Vi håper Bergen kommune blir blant dem som vil ta imot tilbud om pedagoger, sier Lekven.

Barnehagebyråd Tomas Moltu er åpen for at barnehager i Bergen kommune kan bli blant dem som vil ta imot polske førskolelærere.

- Det viktigste for oss er at de som skal jobbe i våre barnehager er kompetente, kan norsk og har god omsorgsevne. Vi spør ikke om nasjonalitet, sier Moltu.

- Tror du foreldre i Bergen er skeptiske når de bare har lært norsk noen måneder?

- Jeg kan ikke vurdere hva de lærer på denne tiden. Men jeg tror foreldre vil gjøre noen av de samme vurderingene som vi gjør om at de må snakke norsk, er kompetente og har god omsorgsevne. Det er det som teller, sier Moltu.

Åtte kull neste år
Den første måneden de polske kvinnene kommer til Norge skal de jobbe som assistenter. Fra den 1. januar vil de jobbe som førskolelærere, mange av også som avdelingsledere.

- Vi er veldig stolt av dette opplegget og håper vi kan bidra til den mangelen det nå er på kvalifisert personale i norske barnehager. Den måneden de jobber som assistenter vil bli intensiv norskopplæring for mange, sier Lekven.

Dette skal være det første norske prosjektet som rekrutterer polakker til å bli førskolelærere. Hvis alt fungerer bra, starter Adecco opp igjen med en ny gruppe som kurses etter jul.

- Vi har planlagt minst åtte kull i året, sier Lekven.

- Tror du at en del norske foreldre er skeptiske til polske pedagoger?

- Jeg skjønner at noen kan lure på norskkunnskapene, men vi kan forsikre om at de er veldig gode. Dessuten er dette høyt utdannede pedagoger som er topp motiverte for jobben, sier Lekven.

Utdanninsforbundet skeptisk
- Språket er nøkkelen i en barnehage. Og man lærer ikke norsk på tre måneder, sier Nina Beate Jensen i Utdanningsforbundet Hordaland.

Hun er skeptiske til at polske pedagoger skal inn i norske barnehager.

- Læring av språk er helt sentralt i barnehagen, og bevisst bruk av språk er nøkkelen til godt pedagogisk arbeid. Det kan sikkert fungere med utenlandske pedagoger, men uten godt språk blir det ikke optimalt, selv om de har en god pedagogisk bakgrunn. Jeg synes ikke det høres tilstrekkelig ut med tre måneders norskkurs, sier Jensen, som er leder for seksjon barnehager i Utdanningsforbundet i Hordaland.

I Oslo-området har det lenge vært danske og svenske førskolelærere. Stavanger kommune har søkt etter førskolelærere i Sverige for ikke lenge siden.

- Desperat situasjon
- Dette viser at situasjonen er desperat i mangel på førskolelærere. Og bemanningsselskapet gjør selvfølgelig dette fordi det er god butikk.

Utdanningsforbundet mener at det blir gjort altfor lite i Norge for å få norske førskolelærere tilbake i barnehagene.

- Det finnes over 20.000 med denne utdannelsen som ikke lenger jobber i barnehager på grunn av arbeids- og lønnsvilkårene. Jeg synes at vi heller skulle bruke penger på å endre det, i stedet for å betale bemanningsbyråene dyrt for å hente inn folk fra Polen, sier Jensen.

Hva synes du om at polske kvinner skal jobbe i norske barnehager? Kommentér her!

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Elendig tiltak!! Var en uke i polen her forleden, ...Les mer

Skeptisk til utenlandske pedagoger

At begrepet "billig arbeidskraft" heller...Les mer

Norsk kvinnekultur???????????????

Er vi redd for den språklige kompetansen, eller er...Les mer
Kundesenter

Veldig bra tiltak

Fembarnsfar 09. okt, 12:39
Dette er veldig bra. Det er utmerket at barna får god kontakt med voksne fra andre land, og det er bra at vi får flere innvandrere som arbeider og betaler skatt. Det er også god fordelingspolitikk i Europa. Det er neppe større risiko med polske førskolelærere enn med polske leger og sykepleiere, som har vært her lenge. Helt forutsigbart at forskolelærerne ikke vil utsettes for markedet, selvfølgelig.

Gebroken norsk

Allan 09. okt, 14:31
Er selv utenlandsk, gift men norsk statsborger og bosatt i Bergen. Har et barn som går i barnehage så dette tema er veldig aktuelt for oss. Jeg setter veldig pris på det at barnet mitt lærer seg norsk (bergensk i dette tilfelle) i barnehage.
Jeg tviler på at etter 3-4 måneder med norsk kurs kan de damene snakke bra norsk. Det er nok at en av foreldrene hos oss snakker "feil" hjemme. Derfor krever vi at det hvertfall i barnehage og på barneskole læres barna norsk (det samme gjelder svensk og dansk)
Som noen skrev her før meg - man skulle kunne språket selv for å kunne videreformidle det videre til barna !



RE: Veldig bra tiltak

jb 09. okt, 16:23
Norge - Europas Kuwait !

På kaffebarene og handlesenterene finnes mange potensielle barnehagearbeidere, vaskehjelper, buss-sjåfører og pleiere for å nevne noen lavtlønnsgrupper vi mangler folk til.
Men hvorfor skal de ta slike dårlig betalte jobber når utenlandske arbeidere kan ta dem ? Bedre å utnytte dem.
Vi tjener bedre på trygdeordningene våre enn å ha slike jobber.

(Og når det gjelder barnehagene betyr ikke innholdet så mye bare ungene ikke ligger mor og far til last. Det skulle tatt seg ut !)

Vi har det for godt her i landet etterhvert. VI ER BLITT BLAUTE !
Gerhardsen, kom tilbake ......... hører du !

Vet du Allan ?

Fjott 09. okt, 21:57
At det der du siere der er bare så sant at eg giddarikkje kommentere det en gang !

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Ida 09. okt, 12:49
Enig med utdanningsforbundet her. Det er flott at polakker har et arbeidsmarked i Norge, og det er ingen tvil om at de gjør en bra jobb i mange sektorer. Men språk er viktig i barnehager, der barn lærer å snakke og uttrykke seg. Barn er sårbare for misforståelser og trenger voksne som ser, hører og forstår dem ett hundre prosent i en hektisk hverdag. Tre måneders språkkurs er langt fra nok. Bemanningsbyråene har funnet en nisje her, men de bør møte kraftig motstand. Lær damene å kjøre buss og send dem inn i transportnæringen i stedet!!

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

lillepille 09. okt, 18:15
har en nabo som ikke kan skikkelig norsk enda, etter snart 20 år i Norge!!! hvordan skal disse klare det på 3 mnd?????

Skeptisk til utenlandske pedagoger

Frank 09. okt, 12:58
Takket være LO har blant annet polakker har lenge vært god butikk for alle bemanningsselskaper til bruk i byggebransjen, verftsindustrien, handelsflåten etc. Bruk av billig utenlandsk arbeidskraft vil selvfølgelig også være fristende for mange fattige kommuner - som førskolelærere så vel som lærere etc. Tror nok at vi vanlige nordmenn må akseptere den pågående utvikling med infiltrasjon av billigere utenlandske arbeidere

RE: Skeptisk til utenlandske pedagoger

Aleks 09. okt, 15:45
Jeg er ikke enig med begrepet "billig arbeidskraft", det skulle heller hete "tilgjengelig arbeidskraft" eller "arbeidsvillig arbeidskraft". Lønna er stort sett samme (snakker ut fra min egen erfaring som Polakk i Norge). Du aner ikke hvor vanskelig er det å finne "lokalt arbeidskraft" som først og fremst har lyst til å jobbe, spesiellt i lav-status yrker, men også i "tunge" jobber, som i barnehage, skole etc. Å stå opp kl 6 hver morgen, bruke 1,5 time å komme seg på jobb til fots og med 3 ulike busser og så jobbe 6-8 timer på kantina eller på barnehage helt nord på Sotra, nei det er ikke mange som "gidder". Sjekk f.eks. i NAV eller Adecco.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

skuffende 09. okt, 13:15
Hva da med dem som utdanner seg her i Bergen til førskolelæreryrket. De vil da få mindre mulighet til å få seg jobb dersom det blir mer lønnsomt å ta inn polske arbeidere.

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

hector hectorsen 09. okt, 13:34
velkommen i klubben..

Dette har vel...

oIo 09. okt, 16:21
... med mangel på arbeidskraft å gjøre !

Det har med mangel på arbeidskraft å gjøre, ja!

Patrick 09. okt, 18:04
Regjeringen har jo de siste årene bygger barnehager på spreng over alt, så det trengs flere førskolelærere. Å hente fra andre land er den mest riktige løsningen, når vi ikke har nok førskolelærere her..

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Päl 09. okt, 13:31
Bare vent til arbeidsledigheten stiger utover vär egne spädommer om fremtiden. Det vil bli en kamp om ä fä en " vanlig job" som ingen vil ha idag. Hva skal vi gjöre med alle väre venner fra polen? Kaste dem pä dör?

Det kommer en bölge av fremmed hat og vold. Alle vil i fremtiden kjempe hardere om sin egen eksistens og det vil före til ekstreme handlinger. Nordmenn er blinde for alle pengene de tjener akkurat nä og problemene som kommer när den globale lavkonjunkturen tar knekken pä livsdrömmene til ola dunk.......

väkn opp norge...les litt historie og ikke bare dagens naeringsliv

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Galningen 09. okt, 14:13
Ta det med ro. Skjer det du sier så kommer folk til å begynne å drepe hverandre. Da vil det igjen bli mangel på folk. Skjønner ikke helt hvorfor ikke mord er en lovlig konkurranseform i jobb markedet. Sånn sett stigmatiserer dagens lover de som er veldig flink til å snikmorde andre og som uten lover ellers ville vært den som fikk jobben.

Fjern alle disse tulle lovene og moral og alt det der. La det være fri konkurranse!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Lolalee 09. okt, 13:45
Og så blir det ingen flere førskolelærere i Polen, eller håndverkere for den saks skyld. Ja, kjempebra...

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Kristine 09. okt, 13:50
Vi har mange førskolelærere i Bergen som kan jobbe i barnehagene, bare lønns og arbeidsvilkårene blir bedre! Polen trenger kompetente mennesker, nå må vi slutte å tappe landet for alt fra snekkere til sykepleiere og nå også førskolelærere! Det er en skam!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

camilla 09. okt, 14:12
Sånn går det når man ikke vil betale norske førskolelærere en anstendig lønn, da må man hente "u-hjelp" utenfra. I helsevesenet ser man tendenser til det samme, og myndighetene vet at det kommer en lærerkrise om noen år, men de gjør ingenting for å heve lærernes lønn eller status. lektorer i videregående (iallefall i realfag) er en utdøende rase, snart må man kutte ut realfag fordi ingen kan undervise i det.
Med en søkkrik men gjerrig stat så går det bare en vei , og det er den veien høna sparker.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Pappa 09. okt, 14:13
Jaggu godt å være ferdig med barnehagekjøret!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

annam 09. okt, 14:41
Kanskje, fordi mange norsk-polsk er født og skal vokse opp her i Bergen!
Hvis Polakker lykkes etter tiden så de kan etterutdanne seg i norsk yrker.
Viktigst er å respektere andre folkeslag som er i Bergen også!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Trol 09. okt, 15:04
Masse ruserne, som vil jobbe, nei, Pollen igien. Hvorfor? bare pga EU land?

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Karius 09. okt, 15:32
Det vil ikke blir bedre pedagogisk arbeid i barnehagene i Bergen i fremtiden nei.... Vel å bra er det at de har høy utdannelse, men hva med SPRÅKET???????? Hva skjer med de stakkars små barna i barnehagen som sliter med språket, de som trenger ekstra hjelp fra de voksne?
jeg jobber selv i barnehage og har ansatte fra andre land, der det blir snakket gebrokkent norsk. Omsorgsfulle er de, men det er veldig lett for at barna ikke forstår hva den voksne sier, og det blir misforståelser. Jeg støtter ideen med å få utenlandske inn i det norske arbeidslivet, men ikke i alle yrker. Språk er alfa omega for videre i livet, og grunnlaget blir dannet i barnehagen.
Dette er nok bare enda en "god" ide fra Bergen Kommune......De glemmer hvor viktig arbeidet i barnehagen egentlig er!!!!!!!!!!!!!!!! Gi heller førskolelærerne høyere lønn, slik at det er attraktivt yrke å velge. På den måten vil flere søke!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Helene 09. okt, 15:48
De norske førskolelærerne har for lenge siden priset seg ut av markedet! JA! til arbeidsinvandring!

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Marina 09. okt, 17:16
SSB forteller at nordmenn får færre barn og at barnetallet faktisk er synkende, når det nå er vekst i barnehagene er det grunnet innvandrerbarna (f.eks. soamiliere, pakistanere, polakker, osv).

Det er altså innvandringen som "skaper behov" for enda mer innvandring.

Nøyaktig slik er det i samfunnet ellers også, det bygges skoler, veier, offentlige bygninger og mye annet som det egentlig ikke er behov for blant norsk (fordi folketallet blant normenn er synkende), dermed skapes det økt press på økonomien og samfunnet i Norge, miljøet belastes unødvendig takket være en kunstig selv-aksellererende innvandringsimport.

Hvem betaler for jappe-politikken? Og hvem sitter igjen med regningen når de dårligere tider kommer?

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Päl 09. okt, 17:37
Jeg er helt enig med krtikken av norsk lönninger spesielt när det gjelder lavere utdannelse. I resten av europa tjener man etter intelligens og utdanning. I norge har du en halv million kr hvis du kan spikre en planke............men

Det er viktig at ungene ikke kommer hjem til foreldrene og sier: ...ja ikke snakka nursk..bare litte granna nursk ......ale ja wiem dobzre po polsku...

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

trolljenta 10. okt, 11:29
ikke så bra hehehe "dobzre" eksisterer ikke,men "dobrze" eksisterer

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

trolljenta2 28. okt, 00:33
I dobrze mu tak

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Spydet 09. okt, 18:09
Kjenner at irritasjonen i meg stiger når jeg leser enkelte av innleggene her. En god blanding av fordommer og latskap er det dette landet preges av. Ikke bare klager vi over at de som viser initiativ og lyst til å jobbe ikke snakker"godt" nok norsk, men vi gidder ikke engang å ta oss arbeid hvis det ikke er fint nok.

Det er tross alt ikke slik at alle ansatte i en barnehage kommer til å være av utenlandsk opprinnelse. Jeg er helt enig med han som sa at Norge er blitt Europas Kuwait. For å sette det på spissen: Vi er en gjeng med late dass, som heller sitter hjemme og hever trygd fremfor å ta en jobb som ikke har en fancy tittel, eller som krever at man faktisk gjør noe.

Og, jeg har truffet flere av polakkene som kommer fra norskkurs på noen få måneder i Polen, dere vil bli overrasket over hvor gode de er:-) Og når de kommer hit er de lettere å forstå enn mange norske dialekter. Tenk på det dere! Hva med en førskolelærer med dialekten til Arne Brimi fra Lom(ikke noe vondt om den, den er fin den)? Kunne blitt noen misforståelser der og!!

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

førkolelærer 09. okt, 18:31
Det stemmer at ikke alle vil være utlendinger, men den som skal sitte med det faglige ansvaret for barnas utvikling vil i disse tilfellene være det. Oftest har en avdeling en førskolelærer og to ufaglærte assistenter. Kommunikasjon er nøkkelen til alt i mitt yrke, det består av uendelig mye mer enn barenpass.

Importerte barnehagetanter

Førskolelærer 09. okt, 18:26
For det er tydelig at det er det mange av dere tror en førskolelærer er . Med denne jobben kommer mange oppgaver som krever at en kan språket godt skriftlig og muntlig. Hvordan skal en polakk oppdage og følge opp et barns manglende språkutvikling når deres egen språkopplæring strekker seg til å synge "på låven sitter nissen"? jeg har jobbet med flere dyktige pedagoger fra øst-europa, men de har alle vært noen år i Norge før de fikk jobb som pedagog. Jeg stiller ikke spørsmål ved den pedagogiske kompetansen her, men en skal kunne forstå og formiddle på norsk for å ha en slik jobb. Det er ikke barnepass en primært driver med i barnehager, dette er ikke det samme som å ha AU- pair. La oss se hva som skjer om Adecco gjør det samme med lærere, gi dem et intensivkurs og slipp dem til på barnetrinnet. Barna der er jo så små likevel, Norsk kan de lære på ungdomsskolen......


Til damen som mener at førskolelærere har priset seg ut av markedet vi jeg bare si at det er omtrent det dummeste jeg har hørt. Problemet er lav politisk interesse fordi barnehage blir sett på som oppbevaring, og ikke det pedagogiske tilbudet det er. At vi mangler førskolelærere handler om status og arbeidsvikår. Kravene til en førskolelærer blir stadig høyere, paralellt med at rammevilkårene blir dårligere. Lønn er en faktor, og noe må gjøres med at en i den beste tariffavtalen kun stiger 46 000 i lønn i løpet av hele karriæren. Likevel er noe større barnegrupper og færre voksne en av hovedgrunnene til at så mange slutter.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Gry 09. okt, 20:23
Undres på om det etiske/moralske aspektet ved å tappe Polen for pedagoger har vært drøftet i fokant av den kommende "masseimport" til barnehagene. Eller er de overflødige i sitt hjemland?
Det samme spørsmålet bør en stille før en tapper Polen og andre land for sykepleiere.
Har hørt at på sykehjem i distriktet som har pleiere fra samme land at de snakker sitt eget språk seg i mellom, trolig fordi de ikke snakker godt nok norsk. Ikke noen god situasjon for de eldre og syke. Dette kan fort bli situasjonen for den oppvoksende generasjon og.

Såre enkelt; de jobbene vi ikkje vil ha, gir vi te utlendingar !

Fjott 09. okt, 22:00
Så hold kjeft med sytet, og si meg kem som vil vaske ofentlige dass imorgen !

Dårlig språk , hva så!!!

line 09. okt, 23:46
Vet dere .. jeg blir oppgitt av å se hvor negative man kan være til dette. Det er en ypperlig mulighet til å faktisk gi barna noe de ikke ville fått ellers.. det er pinlig å se at vi ikke er kommet lenger enn at disse polakkene faktisk får høre om karius og baktus og kardemomme by når de skal få innblikk i den norske barnehage hverdagen.. Er vi virkelig så trege? Og hvor blir det av holdningene om at ulikheter skaper muligheter og ikke begrensninger?
Noen kommenterer at disse pedagogene ikke vil snakke bra nok norsk.. og hva så? Barn forstår og gjør seg forstått uansett.. Det finnes faktisk andre måter å utrykke seg på enn det verbale språket.. Hva med de 99 andre språkene? Barn har 100 språk.. Det verbale er 1 av disse.. Kanskje vil de voksne mene at det er et problem at man kan ha litt vanskleigheter for å forstå hverandre..men nå er det ikke de voksne som er de viktigste i en barnehage eller hva? Og de som sier at utlendingene tar de jobbene vi ikke vil ha.. Om vi hadde klart å få frem at vi faktisk ikke lenger bruker Kardemommeby og Karius og Baktus i barnehagene, men at vi tenker nytt og er kreative,.så kanskje flere hadde giddet å ta jobbene også...

RE: Dårlig språk , hva så!!!

pedagog 10. okt, 09:26
Jeg er faktisk litt overasket over å lese dette svaret fra en som tydeligvis jobber i barnehage, selv om jegtivler på at du er pedagog. Dette handler ikke bare om å forstå hverandre. Selv om jeg kan fortelle om flere dårlige erfaringer med innvandrere som snakker dårlig norsk i barnehagen, spesielt med de minste barna. MEd eldre barn har jeg svært positive erfaringer, men da snakker vi ikke om pedagoger men assistenter og kjøkkenhjelper. Det handler om å ha mulighet til å følge opp barna på alle områder, da også språk. Det er en stor del av førskolelærerjobben, og da må en faktisk kunne snakke norsk og kjenne språket godt på et litt annet nivå enn at en forstår at noen vil ha leverpostei på skiven.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Milla 10. okt, 09:26
Jeg blir rett og slett oppgitt over enkelte her. Karius og Baktus? Tror du det er det det handler om her? Om ikke barna får høre norske sanger og eventyr er ikke den helt store problemstillingen her.

Nesten 10 % av alle førskolebarn sliter med språket. Dette har ofte konsekvenser for sosial utvikling, atferdsvansker og lese-og skrivevansker senere i barndommen osv osv. Ting henger sammen! Det er tragisk at barnehagen blir sett på som kun et oppholdssted. Klart et polske fang kan være like trygt som et norsk, men de har overhodet ikke språklig kompetanse til å følge opp norske barn.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Uregistrert 10. okt, 09:28
Kjempefint, nå må utdanningsforbundet slutte med sytingen sin,førsolelærerne har fått et godt løft i lønnen sin,uten at tilskuddene har økt noe særlig.Polakkene skal selfølgelig få samme lønn som norske,de er flinke og har høy arbeidsmoral

RE: Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Førskolelærer 10. okt, 10:43
Vel......det lønnsløftet du snakker om har ikke jeg merket noe til. Høy arbeidsmoral har jeg også!!!! Det stilles idag større og viktige krav til barnehagen som en pedagogisk institusjon enn det var før. Ja barnehagen er kommet lengre enn Karius og Baktus, det grøsset i meg da jeg leste at dette ble trukket frem som det de lærer om. Språk er et av de store satsningsområdene i barnehagen og det drives mye god språklæring og kartlegging på det området. TRAS (tidlig registrering av språker) et verktøy som blir brukt i nesten de fleste barnehager. Skal man kartlegge barn med dette verktøyet må man kunne språket godt for kunne vurdere barnet man kartlegger. 3 måneders språkopplæring er ikke nok. Tenk alle begrep og uttrykk som finnes i et språk/dialekt som du ikke klarer lære på noen måneder. Dette tar det år å få innlært. Vet hva jeg snakker om, har levd med en med annet språk i 18 år. Jeg har også i mange år hatt assistentkollegaer i barnehagen som har minoritetsbakgrunn, supre mennesker som er gode modeller for barna. Men å komme til Norge for å være en pedagogisk leder etter 3 måneders språk og kultur opplæring holder bare ikke enten man er fra Polen eller annet sted.

Diskuter: Polakker snart klare for norske barnehager

Jan Aase 10. okt, 10:05
Elendig tiltak!! Var en uke i polen her forleden, og det var en grusom opplevelse. Hele nasjonen er vaksinert mot å smile og skandinaver blir sett uglesett pga at dei har mer penger en polakkene. Ikke dra disse kjipe folka inn i oppdragelsen til våre barn. Det er mye bedre at ungene går på sjølvstyr etter min mening.

Skeptisk til utenlandske pedagoger

Frank 10. okt, 14:24
At begrepet "billig arbeidskraft" heller skulle hete "tilgjengelig arbeidskraft" eller "arbeidsvillig arbeidskraft" er jeg for så vidt enig i.
Allikevel søker en ikke etter dyrere og mer kvalifiserte utenlandske arbeidere fremfor billigere og gjerne mindre kvalifiserte arbeidere.

Norsk kvinnekultur???????????????

Solsky 21. okt, 21:25
Er vi redd for den språklige kompetansen, eller er vi "damene" redde for at polske pedagoger skal komme inn å se på den norske kulturen i barnehagene med nye øyne? Kanskje vi hadde hatt flere norske pedagoger om lønnen hadde vært bedre, arbeidstiden kortere, mindre fysisk slitasje ol ol ol..Men nå er det ikke slik det er å jobbe i barnehage! Men det er vel ingen med hånden på hjertet kan si at dere utdannet dere som pedagoger for å få millioner i lønn!!!!!!!!!Og er det alle norske pedagoger som burde ha jobbet som pedagoger i barnehager????I utg.pkt er vi der vel alle der for barna og deres beste:)

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • TØFFE TAK: Damene i alderen 25-30 år er utdannet pedagoger. Nå har de undervisning åtte timer om dagen i tillegg til egenstudier. ADECCO (Foto)
  • SAMLET: Her er kvinnene samlet utenfor campusen i Szaflary i Polen, hvor de lærer norsk og om den norske barnehagehverdagen. Ewa kan du se helt til venstre i bildet. ADECCO (Foto)
  • PENSUM: Karius og Baktus

3 mest leste artikler »

Vegrapport

Følg alle skip direkte

Bt.no har mange digitale tjenester. Her kan du følge skipstrafikken i Hordaland minutt for minutt.

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Hva koster egentlig nabohuset ditt?

Her kan du finne det ut! Prøv vårt boligsøk.

  • Sexy! Eller?

    Immaturus imponerer i sin oppsetning av den enormt frekke forestillingen The Rocky Horror Show.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

Asbjørn Kristoffersen
  • Velgjerarbyen

    Svært mange av Bergens institusjonar er heilt eller delvis bygde på gåver, og det er oppretta eit utal legat til støtte for utdanning og andre føremål.

Kommentar

Hilde Sandvik

Leder

  • Fornuft - ikke gambling

    Tirsdag denne uken brakte VG en melding om at olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) har bestemt seg. I et notat til regjeringen sier han ja til Statnetts konsesjonssøknad.

Kommentar

  • Skepsisens lyse side

    Klimadebatten har snublet i sine egne føtter. Fredsprisvinner Al Gore prøver å løfte den på beina igjen.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:35 Herskapelige gjensyn
  • 11:05 V-cup skiskyting
  • 13:00 VM skiflyging
  • 14:00 V-cup skiskyting
  • 16:00 Paralympics i Vancouver
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Schrödingers katt
  • 20:15 Fotballkrigen (3)
  • 20:45 Glimt av Norge: Stillhet - den nye luksusen
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Debatten
  • 22:30 Nurse Jackie (3)
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Finnmarksløpet
  • 23:45 Himmelblå (2)
  • 00:30 Skavlan
  • 01:30 Norsk på norsk jukeboks

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 12:45 Oddasat
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav
  • 14:30 Aktuelt
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Hele bilen
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Designkampen (1)
  • 23:20 Ingen grenser (2)
  • 00:10 Schrödingers katt
  • 00:40 Oddasat
  • 00:55 Distriktsnyheter
Lukk vinduet