Du har kanskje sett ham en sen kveldstime eller i grålysningen langs veiene i Bergens-området. Iført refleksvest og påkrevde plasthansker, rensker 59-åringen veikantene for alt folk får seg til å kaste ut av bilvinduene.

Motivert av gatebarn

Holme har engasjert seg i gatebarnprosjektet til Gregory Smith i Brasil og har hentet flere av guttene til månedslange treningssamlinger på et fotballsenter i Spania. For å klare det, måtte han ta opp lån i hundretusenkronersklassen. Nå rydder han boss for å finansiere gatebarnas fotballeventyr.

_Les også:

— Fantastisk innsats_

— Når du går ute natt etter natt og i all slags vær for å plukke søppel, er det nødvendig å ha et mål med arbeidet. Gatebarnprosjektet er min motivasjon, sier han.

Skremt over holdningene

Thorleif Holme er skremt over folks holdninger. Bruk og kast-mentaliteten er bunnløs, mener han.

— Folk kaster flasker, hamburgeremballasje og tømmer askebegre i veikanten med den største selvfølgelighet. Holdningene er skremmende og gjør meg forbannet, sier en hoderystende Holme før han tilføyer:

— Folk har hus, hytte, båt og bil og griser til omgivelsene med rester av overfloden sin. Likevel klager de over bensinprisen. Det er vanvittig, sier han.

«Daffer ikke rundt»

Kroppsøvingslæreren har bokstavelig holdt det gående siden i fjor vår, avbrutt av et opphold på Mallorca der han i flere år har drevet fotballskole i vinterhalvåret. Nå er ball byttet ut med boss, men han får trening så det rekker langs de bergenske svinestier.

— Hittil har jeg gått en strekning som tilsvarer Bergen-Oslo og tilbake til Geilo. Det er en tøff jobb og øktene er ofte 10-12 timer lange. Jeg daffer ikke rundt. Til gjengjeld får jeg god mosjon. Jeg har samme hvilepuls nå som for førti år siden, smiler Holme, som har drevet med fotball, sykling og skøyter. Han har permisjon fra stillingen som gymlærer på Os videregående skole frem til høsten.

— Det sliter vel på ryggen dette arbeidet?

— Nei da, kroppen venner seg til belastningen, sier Holme.

Synger seg frem

— Men er det ikke dørgende kjedelig å gå ute hele natten og rydde opp i andres svineri?

— Nei, jeg går og synger for meg selv og holder humøret oppe så godt jeg kan. Men noen ganger kan det holde hardt, som da jeg gikk over Melkeplassen, fra Fyllingsdalen til Laksevåg, i sammenhengende plaskregn.

Det er gjennom entreprenørselskapet NCC at den samfunnsengasjerte læreren er blitt bossplukker nesten på heltid. NCC har kontrakt om veivedlikehold med Statens vegvesen i Bergens-området. Som del av avtalen, hyrer NCC inn enkeltpersoner og idrettslag til å utføre plukkejobben.

I Bergen og Os er Holme eneste privatperson med kontrakt på bossrydding langs hovedveiene. Kilometerprisen er 400 kroner, men da skal begge sider av veien ryddes i et tre meter bredt belte. Holme strekker seg ofte lenger, hvis han oppdager glassbiter som kan skade folk eller fe. Selv har han pådratt seg noen mindre sårskader, men har vært forskånet for verre uhell. Likevel har det vært nære på noen ganger.

Nesten-ulykker

— Noen sjåfører kjører som gale, og en gang var jeg bare centimetere fra å bli påkjørt av en villmannskjører på Fanafjellet. Jeg har også opplevd flaskekasting fra bil når jeg er ute og rydder. Heldigvis finnes det noen som kommer med oppmuntrende kommentarer og skryter over jobben jeg gjør. Sånt varmer, forteller han.

— Hvor slenger folk mest skitt?

— Langs Flyplassveien samlet jeg boss nok til å fylle 58 sekker i løpet av to dager. Fanafjellet og veien i Rådalen er også ille. For ikke å snakke om området rundt bussterminalen i Åsane. Det mest frustrerende er å se hvor fort det hoper seg opp igjen med søppel etter at jeg har ryddet, sukker Holme.

I skråningen ved Grimevatnet plukket han nok boss og gammelt skrot til å fylle en hel container. Holme har ikke finregnet på hvor mange sekker det er blitt, men er ikke i tvil om at det dreier seg om tusentalls.

Støv og eksosplage

— Plages du ikke av forurensningen fra biltrafikken?

— Jo, jeg puster inn mye støv og eksos. Etter at jeg begynte å våkne med sår hals og vondt i lungene, har jeg konsentrert jobbingen om natten når trafikken er mindre, sier Holme, som synes folk kjører altfor mye bil.

— Flere burde brukt sykkel i Bergens-trafikken, det er jo bra både for miljøet og helsen vår, sier han.

Hva synes du om svinestiene? Si din mening!

Høvik, Tor