— Vi har fått melding om at plattformen «Island Innovator» krenger og tar inn vann. Situasjonen er uavklart, sa operasjonsleder Inger Myrtveit i Hordaland politidistrikt til BT klokken 04.45 fredag morgen.

Da var store ressurser fra samtlige nødetater allerede på vei til Hanøytangen: Politipatruljer, brannbiler og ambulanser.

Vi vet ikke hva som skjedde. Plutselig var det fullt av vann i en av tankene.

Like etter la politiet ut denne meldingen på sin Twitter-profil:

«Det er meldt om en person som lettere skadet, fortsatt personer ombord. Platform ikke stabilisert.»

Personen skal ha fått skader i kneet.

— Vi vet ikke hva som skjedde. Plutselig var det fullt av vann i en av tankene, sier en evakuert riggarbeider fra Polen som BT har snakket med.

bilde.JPG
CHRISTIAN LURA
EVAKUERTE: Arbeidere samlet på Hanøytangen.
CHRISTIAN LURA

— Evakueringen gikk rolig for seg. Vi har jobbet nattskift, nå skal vi sove, sier han.

- Kontroll

Det var ironisk nok planlagt en krengetest for riggen i morgen. Da skulle riggen slepes ut på fjorden, og noen av ballasttankene fylles for å se hvordan riggen oppførte seg.

Det er uvisst hvor mye forsinkelse nattens uønskede krenging vil medføre for operatør Odfjell Drilling.

Politiet opplyste først at 158 personer var evakuert fra plattformen, men dette ble senere rettet til 63 personer. 37 personer jobber fortsatt på riggen for å bistå i stabiliseringsarbeidet.

Klokken 06 opplyser plattformsjefen på «Island Innovator» at situasjonen er under kontroll.

— Vi har kontroll på krengingen. Den ligger nå stabilt på fire grader, sier kommunikasjonsdirektør Gisle Johanson i Odfjell Drilling til BT klokken 07.45.

Johanson har vært i kontakt med vedkommende som ble skadet.

— Han fikk et kutt i kneet, er i fin form og ble tatt hånd om inne på området, sier Johanson.

«Det er fremdeles vanninntrenging, men lensepumper justerer dette», skriver politiet på Twitter.

Ved 09.45-tiden er lekkasjen stanset.

Nødvendig personell

Ballasttankene brukes nå for å stabilisere riggen. En supplybåt ligger stand by i tilfelle riggen skulle krenge mer.

— Men vi regner med å få stengt vanninntrengningen snart, sier Johanson.

  • Du kan lese mer om plattformen her (ekstern lenke)
  • Vi vet ikke detaljene ennå. Men det har oppstått en situasjon med krenging. Evakueringen har fungert tilfredsstillende, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group til BT.

- Hvordan skjedde lekkasjen?

— Det er det for tidlig å si noe om. Men det er fremdeles mellom 30 og 35 personer om bord. De bistår i arbeidet med stabiliseringen. Det at så mange er om bord, tyder på at situasjonen er under kontroll, sier kommunikasjonsdirektøren.

KOMMUNIKASJONSDIREKTØR: Øyvind Risnes.
GEIR MARTIN STRANDE

— Hvor mange grader heller plattformen nå?

— Det kan jeg ikke si noe om.

Bare nødvendig personell får slippe inn på området. Skiftet som skulle begynne klokken 07, holder seg ved boligbrakkene på utsiden.

Synlig krenging

— I begynnelsen ble det sagt at krengingen ikke var synlig fra utsiden. Men klokken 05.19 bekreftet operasjonsleder Myrtveit at krengingen var synlig.

— Vi har ikke stabilisert plattformen, sa operasjonslederen til BT grytidlig fredag morgen.

HMS-ansvarlig Arne Rasmussen i Bergen Group opplyste imidlertid like etter at at situasjonen var «noenlunde stabil».

— Samtlige om bord er evakuert med unntak av én person, sier Rasmussen.

I tillegg står en brannbåt med dykkere parat.

— Vi har ingen grunn til å tro at det er savnede i forbindelse med hendelsen, men kan ikke med sikkerhet slå det fast, sier Inger Myrtveit.

Dykkere skal tette hull

Det skal foreløpig ikke være fare for forurensing, men nødetatene jobber fredag morgen med å legge ut lenser.

IMG_1788.jpg
CHRISTAN LURA

— Vi har dykkere nede for å tette hull i et rør, sier Arne Rasmussen.

Han forklarer at en kraftig vaier står i spenn og at man er redd for at den skal ryke.

— Derfor slipper ingen inn på området, sier Rasmussen.

Riggen «Island Innovator» ble påbegynt på et verft i Kina for seks år siden. Det er den første riggen eieren Marac har kontrahert.

Den var egentlig bygget for å bore utenfor Brasil, men den kontrakten ble annullert. Istedenfor var «Island Innovator» nå under ombygging for å settes i drift i Nordsjøen.