**Band Aid

«Do They Know It's Christmas?»** «Deilig er jorden» er knallfin den, men den stemmer jo ikke. Det måtte en gjeng nyrike navlebeskuere fra de øvre lag av britiske poplister til for å lage en julesang som tok for seg verden i all sin smerte. Egoæraens flaggbærere ga oss troen på at hedonismen var svakere enn viljen til godhet for fellesskapet — helt til George Michael trådte ut av rekkene under avsyngingen på Live Aid og spurte publikum «Are you having fun?», til massiv og unison bekreftelse. Ja vel, deilig er jorden.

HELGE OLSEN

Vox Arctica, Ann-Helen Moen, Nordnorsk Kammerorkester. Arr. og ledelse, Arne Dagsvik

«Frelseren er født» Sangene er eiendommelige, vakre og svært varierte. Mange av våre tradisjonelle julesanger kommer fra Europa, men underlig nok har vi ikke noe av denne polske sangskatten. Selv om melodiene er fremmede, er julestemningen åpenbar. Kanskje fordi både tekst og tone er knyttet så klart og beskrivende opp mot julens mysterier. Her er alt, fra meditativ undring til jublende høytid i førsteklasses utførelse. Arne Dagsvik er en glimrende arrangør og en kresen dirigent.

KNUT HELBEKKMO

**Bugge Wesseltoft

«It's snowing on my piano»** Bugge Wesseltoft er fullstendig alene med pianoet, uten et knyst fra elektronikken han ellers sverger til. Anslagene hans er uendelig vakre, og platen flyter stille av sted gjennom juleklassikere som får et helt nytt liv. Med to Bugge-komposisjoner og ni låter som «Deilig er jorden» og «Du grønne, glitrende tre», er dette unge nordmenns store juleklassiker. Da kan vi absolutt leve med at platen er så Underskog-trendy at folk trekker litt på smilebåndet når man nevner den.

WALTER N. WEHUS

**Kari Bremnes & Rikard Wolff

«Desemberbarn»**

Hvis du er ute etter lystig julestemning levert via plate, er ikke dette platen for deg. Synes du derimot julen er tid for melankoli og - klisjéaktig nok - ettertanke, kan de norsk-svenske tonene fra Kari Bremnes og Rikard Wolff være juleplaten for deg. Blant perlene er usigelig triste «Finn veien engel», vakre «Ave Maria» og Bremnes' «Desemberbarn». Prikken over i-ener når svensk og norsk tekst smelter sammen i «Deilig er jorden», og virkelig får deg til å tro på nettopp det.

GURO ISTAD

**Kniv & Taffel

«Tafler julen inn»** Hvis det er høytid om å gjøre, er det ingen enkeltmelodi som slår Jussi Bjørlings fantastiske «O helga natt». De fleste amerikanske julesanger er derimot så jinglebellsvulstig arrangert at de snarere fremkaller grøss enn glede. Men dette gjorde bergenske Kniv & Taffel en ende på for fire år siden. Deres «Tafler julen inn» er en sann svir av lekne lystige og friske stringswingversjoner av søtladne amerikanske julesvisker. Og i det hinsidige smiler Django Reinhardt ...

OLAV GORSETH

**Twisted Sister

«A Twisted Christmas»** Twisted Sister har ikke overanstrengt seg for å produsere ny musikk etter at de fant sammen igjen, men hva gjør vel det så lenge de kom opp med tidenes rock n' roll julealbum? Fjorårets «A Twisted Christmas» byr på standard juleschlägere twistedifisert opp ned og i mente, med «Oh Come All Ye Faithful» i «We're Not Gonna Take It»-drakt som den ultimate akevitthymnen. Julen blir ikke den samme uten Dee Snider & Co. I tillegg dukker salige Lita Ford opp på «I'll Be Home For Christmas». Nydelig.

STEINAR ØIE

**Charlie Parker

«The Complete Live Performances on Savoy, disc 1.»** For oss som aldri har skjønt vitsen med Bing Crosby, er desember en hard måned å komme igjennom. Men det er hjelp å få. Når White Christmas herjer som verst i alle kanaler, finner jeg frem en boks med Charlie Parkers liveopptak og hører et gammelt radioutprogram, innspilt på Royal Roost i New York første juledag i 1948. Det meste er heseblesende bopklassikere, men midt i det hele kommer det en frekk, poengtert versjon av White Christmas, spilt med høyt humør og spiss ironi. Da er det jul.

PETER LARSEN

**Phil Spector

«A Christmas Gift For You»** Selv om Phil Spector er en galning, har han bevist sitt musikalske geni i studio. På «A Christmas Gift For You» fra 1963 ønsker produsenten oss en gledelig jul med glitrende veggtepper av lyd og juleklang, med sang av soulartistene The Ronettes, Darlene Love, The Crystals og Bob B. Soxx. Her får du klassiske 60-tallsversjoner av barndommens Hollywoodjulesanger, blant annet «White Christmas» og «Winter Wonderland». Sett deg foran peisen og nyt - dette er pur julestemning på plate.

HELENE ALEXANDRA AASEN

**Danny Elfman

«The Nightmare before Christmas Soundtrack» (Special edition)** Jul er tid for barnlige gleder, og Danny Elfmans partitur til Tim Burtons animasjonsfilm «The Nightmare before Christmas» er full av referanser til min amerikanske barndom. En grotesk-burlesk musikalsk fortelling om Halloween-kongen som kupper julen. Elfman på sitt mest inspirerte med såre ballader (Sallys song), kryptisk og hanglende nummer à la Kurt Weill, hyperaktive vokalpartier og julebrilliant orkestersats. Fjorårets nyutgivelse inneholder dessuten en Marilyn Manson-tolkning av «This is Halloween». Til å hvine av!

GLENN ERIK HAUGLAND

The Darkness

«Christmas Time (Don't Let The Bells End)»

I 2003 var The Darkness det mest spennende som skjedde i rockebransjen. I 2007 er bandet bare et vagt minne, og mest glemt er den inderlige julesinglen «Christmas Time (Don't Let The Bells End)». Her får vi Justin Hawkins & co. på sitt vakreste og mest pompøse. Snøen laver mykt ned over hytta, barna får harde julepakke, og Hawkins sprader mellom dem som om han har fått i julegave å reinkarnere Freddie Mercury. At det i ettertid har vist seg at Hawkins hadde sin høyst personlige «White Christmas», får så være. Dette er idyll.

ASBJØRN SLETTEMARK

**Diverse artister

«It's A Cool Cool Christmas»** Alle andre juleplater kan synke til havets bunn, så lenge denne får flyte. «It's A Cool, Cool Christmas» samler 21 indieartisters versjoner av egne og tradisjonelle juleviser. Spekteret går fra Belle and Sebastian-klimpring til rockete ting fra Grandaddy og Dandy Warhols. Kosegrensen nås ved Flaming Lips sin «White Christmas», mens Lows «Just Like Christmas» må være vår aller vakreste alternative julesang. Så hvis bare jævelen som har mitt eksemplar gir det tilbake, er nok julestemningen reddet.

ERIK FOSSEN

**Kate Bush

«December will be magic again»** For undertegnede er det strengt tatt mer snakk om gode enkeltlåter enn gode album når det kommer til julemusikk. Kate Bush-låten «December will be magic again» er helt fin. Det samme er Tom Pettys «Christmas all over again», og en hel gjeng andre enkeltstående låter. Skal et helt album fremheves, må det bli «A Christmas Gift For You» med Ronettes, Crystals, Darlene Love og Bob B. Soxx - produsert av Phil Spector. Ikke bare en alle tiders juleplate, men også en udødelig popklassiker uansett årstid. Spectors vegg-til-vegg-lyd på sitt mest optimale.

OLAV ÅRSKOG

**Sondre Bratland

«Rosa frå Betlehem»** Mens de aller fleste juleplater blir lagt til side 13. dag jul, stiller det seg ganske annerledes med «Rosa frå Betlehem», innspilt i Fødselskirken i Betlehem med Sondre Bratland, Knut Reiersrud, Iver Kleive og Paolo Vinaccia og utgitt i 1992. Siden den gang har den vært å se i platebutikkene året rundt, og med god grunn: Den er sanseløst vakker, Sondre Bratland er på sitt ypperste, og sammen med musikerne skapte han en juleplate som allerede er blitt en klassiker.

EGIL HORNE MIKKELSEN

**Kenny Rogers & Dolly Parton

«Once Upon A Christmas»**

«I'll be home with bells on» synger Kenny Rogers og Dolly Parton, og når denne duoen er i gang, og lyden av amerikansk jul blander seg med lukten av grønnsåpe, smult og krydder, da vet vi at det nærmer seg jul. Ikke at vi på noen måte har tatt opp amerikanske juletradisjoner i vår julefeiring eller i våre juleforberedelser, men siden platen kom i hus rett før jul i 1984, har den vært med på å sette oss i julestemning. For det første dreier det seg om to særegne og flotte artister som står særdeles godt til hverandre, dernest er det en plate som setter deg i godt humør.

ARILD BERG KARLSEN

**James Last

«Christmas Dancing»** Siden julemusikkens appell og dynamikk er brygget på tunge ingredienser som stemning, atmosfære og to spiseskjeer med tradisjon, så er jeg og mine blitt hengende ved James Last, hans kor og orkester. Utgitt på LP i 1966, på Polydor-etiketten. 41 år har den levd sitt to-tredagers desemberliv i heimen, i det siste overført fra vinyl til CD. Når den tyske orkesterlederen innbyr til 10 julemedley-er, inkludert mange av våre klassikere og «Tanz under dem Weihnachtsbaum», da vet alle i min omkrets at pinnekjøtt, kålrabistapp, multekrem, sigar og presanger er rett rundt hjørnet.

JAN ARILD LARSEN

**«Punk Rock Xmas»

Rhino Records** Av og til kan det bli så mye julestemning at det blir for mye av det gode. Løsningen er «Punk Rock Xmas». Artister som The Dickies, The Damned og Stiff Little Fingers leverer uforglemmelige bidrag med mer eller mindre julestemning, men særlig Ramones med «Merry Christmas (I don't Wanna Fight)» gjør platen til en klassiker. Bidragsyterne er så vel ettertenksomme og alvorlige som barnslige, men noen ganger gjør det sjelen godt å søke tilflukt i snerrende gitarer når julemaset blir for intenst.

PETTER LØNNINGEN

• Hva synes du om BT-anmeldernes anbefalinger? Har du en egen julefavoritt? Si din mening her !
CF WESENBERG