Regnet pisker mot frontruten der vi slingrer oss mellom sølepyttene på grusveien opp mot Stavollen på Stend. Luften er stålgrå. Ingen modellfly i luften, kun et par kråker som har vært innom gjenbruksstasjonen på leit etter mat.

— Nei, de er her sikkert ikke i dette griseværet, sier fotograf Arne.

Men idet vi runder bakketoppen får vi øye på tre staute mannfolk med hendene godt plantet i varmekjeledresslommene og ullhuene trukket langt nedover ørene. Den harde kjerne er her!

Året rundt

Bilene til de tre står parkerte med hvert sitt elegante Raptor modellhelikopter i bagasjerommet.

— Jeg fikk meg bare en halv tanktur før det begynte å regne. Det var alt, sukker Tom Roger Winther (36). Han tar seg en slurk kaffe i stedet. Og diskuterer tekniske finurligheter med klubbkameratene Steinar Hansen (28) og Trond Thorsen (36). De tre optimistene venter på opplett og at flere medlemmer skal dukke opp.

Det siste trenger de ikke vente lenge på. En bil sjangler seg oppover og parkerer galant ved siden av de tre andre bilene. Ut hopper Thomas Brudvik (30).

— Måtte jo se om det var noen her, gliser han og menger seg med de andre. Han forteller fra gårsdagens innendørs modellflytrening på Bønes Racketsenter.

— Torbjørn'en fløy inn i seg selv og kuttet opp fingrene. Og Vidar'en fikk propellmerker på ryggen. Men ellers var det som vanlig grådig gøy, sier han og trekker skuldrene oppover. Han skutter seg. Ser ut i det våte været. Det er kaldt, og han har glemt hanskene hjemme ...

En «mannegreie»

Bergen Modellflyklubb (BMFK) ble stiftet 21. mai 2001 og er medlem av Norges Idrettsforbund og Norges Luftsportsforbund-Norsk Aeroklubb. Klubben er med sine 185 medlemmer fra 12 år til «så lenge syn og helse varer» faktisk landets største modellflyklubb.

— Interessen blant medlemmene spenner fra seilfly, elektrofly, motorfly til helikopter. Vi flyr hele året, fra land og fra vann, sommer som vinter. Og medlemsmassen består kun av mannfolk, forteller styremedlem Winther.

BMFK arrangerer fra tid til annen lokale treff og stevner om våren og sommeren. Både for å samle medlemmene, for å konkurrere og for å heve ferdighetsnivået. Men også ganske enkelt for å ha det gøy i et avslappende, inkluderende og uhøytidelig klubbmiljø.

Nå vinterstid blir det mest flyging i helgene på grunn av dagslyset. Likevel møtes den harde kjerne nesten daglig ved klubbens flyfelt på marken mellom Stavollen idrettspark og Fana Stein & Gjenvinning og Bergen interkommunale Renholdsverk.

— Kanskje vi skulle begynt med nattflyginger, spøker de fire hustrige og ser inn i gråværet. Inn i regnet som har glidd over i vannrett valleslette. Brrr!

Enda en håpefull

Jarle Høviskeland (31) flyr både modellfly og -helikopter. Og tok sjansen på å finne noen på marken, selv om været var elendig. Nå kommer han humpende oppover veien og parkerer ved siden av de fire andre bilene.

— Jeg lot helikopteret være igjen hjemme siden det er sånt drittvær i dag. Men det er nå kjekt å få seg en preik likevel. Og jeg vet at jeg alltid finner kjente her uansett vær, smiler han og trekker huen godt nedover ørene.

Han går bort til de andre. Får seg en kaffetår og litt teknisk dippeduttpreik. En dose sosialt samvær.

It's a man's world ...

Klubbens hjemmeside finner du på www.bmfk.no

HJERTEBARNA: Trond Thorsen (fra venstre), Tom Roger Winther, Steinar Hansen og Thomas Brudvik finpusser modellhelikopterklenodiene sine før take off. Men gårsdagens valleslette og sure vind ga dem selvpålagt flyforbud, og hjertebarna ble pakket ned igjen uten så mye som en eneste snurr på rotorbladene. <p/>FOTO: ARNE NILSEN
SPESIALHANSKER: Datamaskin, radar, styreenheter og alskens dippedutter er pakket inn i Tom Rogers instrumentpanel til rundt 11.000 kroner. Legg merke til de spesialstrikkete hanskene med åpning kun til styrefingrene! <p/>FOTO: ARNE NILSEN