The Freedom Flotilla Coalition sendte mandag kveld ut en melding om sin forestående reise til Gaza. Målet er å bryte handelsblokaden som Israel har innført.

I 2010 sendte den samme organisasjonen en rekke skip for å bryte blokaden, men ble stoppet av den israelske marine.

En av båtene fra den gang, Mavi Marmara, er nå gjort klar for å delta i seilasen.

Rødt-politikeren Torstein Dahle er med i «Ship to Gaza Norway». Han sier de skal være med på ekspedisjonen som nå planlegges.

— Noen skal nok sendes herfra. Men om det blir meg, gjenstår å se, sier han.

Usikker

Dahle er ikke sikker på om det skal sendes flere skip enn Mavi Marmara. De neste ukene skal seilasen organiseres og planlegges i detalj.

Han avviser beskjedene som har kommet om at tyrkiske militærskip skal eskortere båten. Ved forrige ekspedisjon døde en rekke tyrkiske statsborgere som var med på båten da Israel bordet den.

— Hvor mange skip som sendes er usikkert. Vår politikk er at vi ikke skal bruke så mange penger på å kjøpe båter. Vi har allerede erfaring med at Israel angriper båter i internasjonalt farvann. Men vi har båter fra tidligere ekspedisjoner, og noen av disse kan utrustes for å reise.

Eksportere

Dahle sier det er blitt brukt mye ressurser på å bygge om en fiskebåt til en lastebåt inne i Gaza. Denne fikk navnet «Gazas ark».

— Den skulle ut med varer produsert i Gaza. På grunn av transportblokaden får ikke innbyggerne anledning til å selge varer til andre land. At en båt skal ut med varer produsert i Gaza kan umulig true Israels sikkerhet, men Israel spanderte tidlig i konflikten en rakett på å ødelegge den båten.

Tanken er nå at Mavi Marmara skal inn i Gaza og hente varene som skulle transporteres med lastebåten.

— Deretter får innbyggerne igjen muligheten til å eksportere disse.