Inspirert av 1970-tallsterroristen Sjakalen, planla Anders Behring Breivik en fluktmulighet: Å stjele et småfly på Fornebu og fly til et vennligsinnet land.

Han hadde, har Breivik forklart i avhør, lært å fly Cessna-småfly på videonettstedet Youtube og ved å lese brukermanualer han fant på nett.

— Dette er uttrykk for et grandiost selvbilde, på siden av rimelig selverkjennelse. Et slikt selvbilde er et sentralt trekk ved de mest alvorlige personlighetsforstyrrelsene, sier Jon Geir Høyersten, spesialist i psykiatri ved Helse Bergen.

Sjøfly fra Fornebu

I avhør har Breivik ved minst to anledninger kommet inn på fluktplanen. Han ville «ekspropriere» — altså stjele - et småfly fra Fornebu.

Der finnes i dag bare sjøfly. Til gjengjeld er det sommerstid mange å velge mellom: På den ene siden av Fornebu har Fonnafly to Cessna-sjøfly. På den andre ligger Kilen Sjøflyklubb, med ofte 15 sjøfly liggende til kai.

Med en spesialdesignet påfyllingspose skulle han etterfylle drivstoff i luften. På den måten, sier Breivik i avhør, ville han kunne komme seg dobbelt så langt.

Ifølge Robert Ormerod i Fonnafly, vil det med dobbel tank være mulig å fly tur/retur Oslo-Bodø. Det tilsvarer Oslo til land som Hviterussland, Moldova og Serbia.

Serbia, sammen med Armenia og Israel, er de tre landene han stempler som vennligsinnede. I manifestet skriver Breivik svært positivt om serbiske nasjonalister.

— Breivik har nevnt at han tenkte på å flykte og snakket om å komme seg til vennligsinnede land i fly. Han vurderte det, men gikk bort ifra planen og konkluderte med at Utøya var siste stopp, sier Roar Hanssen, informasjonsrådgiver i Oslo politidistrikt.

— Hvorfor skrinla han fluktplanene?

— Han sier ikke så mye om det, annet enn at det ville være vanskelig å komme seg bort i live. Han konkluderte med at det ikke var gjennomførbart.

- Fantasteri

I avhørene oppgir Breivik at han uansett ville blitt utlevert, på grunn av press og innflytelse fra vestlige land. Han sammenligner planen med hvordan terrorister som Sjakalen på 1970- og 80-tallet kunne flykte til arabiske land.

Vibeke Hein Bæra, Breiviks forsvarer, sier hun ikke har førstehåndskjennskap til fluktplanene. Derfor ønsker hun ikke å kommentere dem.

Breiviks fluktplan sier mer om hans store selvbilde enn om han er psykotisk eller ikke, mener psykiater Jon Geir Høyersten.

De rettsoppnevnte sakkyndige har tidligere konkludert med at Breivik har grandiose forestillinger om seg selv. Høyersten mener fluktplanen tyder på det samme, med personlighetsforstyrrelser som destruktiv narsissisme (selvdyrkelse).

— Slike tanker har et klart element av fantasteri, og mangler realisme. På den annen side har det vært en uhyggelig realisme i de handlingene han har begått, sier Høyersten. Han er hyppig brukt som psykiatrisk sakkyndig i straffesaker.

Vanskelig å oppdage

Minst realistisk, ifølge basesjef Ormerod i Fonnafly, er å fylle drivstoff i luften fra en pose.

— Det hadde aldri gått. Du kan ha en tank inne i flyet, men det tar en dag å montere, sier Ormerod.

Derimot hadde det ikke vært noe i veien for å ha med kanner med drivstoff, landet på et vann og tanket. Med alle sendere av og en høyde på 200 meter, ville Breivik vanskelig blitt oppdaget. Nøkler til klubbfly henger ofte lett tilgjengelig på flyet eller i et klubbhus.

I avhørene sier Breivik at man kan lære å fly uten flytimer.

— Det er å lande som er vanskelig. Å lette og fly i høyden, er ikke så vanskelig, har han sagt.

Flysjefen er mer skeptisk. Særlig siden sjøfly også krever litt mer enn tilsvarende hjulfly.

— Det er ikke så vanskelig, men du må ha gjort det før, sier Ormerod.