«Er på tur. Jeg må snakke med deg, men har lite batteri igjen. Ring meg på 22048700 og spør etter Harald. Han vet hva det gjelder, og vil rope på meg. DET HASTER.»

Får du en melding med dette innholdet, er det ingen grunn til å respondere. Da er det bare noen som forsøker å narre deg til å ringe Det Kongelige Slott.

— Fra tid til annen utsettes vi for slike SMS-spøker. Det er selvsagt en merbelastning for vårt sentralbord. Utover det har jeg ingen kommentar, sier informasjonsrådgiver Sven Gj. Gjeruldsen ved Slottet.

Skaper frustrasjon

BT vet at raset av telefoner har skapt mye frustrasjon hos dem som svarer på sentralbordet på Slottet. Det fleste som ringer beklager seg, og skylder på at de er blitt utsatt for det Slottet opplever som en dårlig spøk.

En av dem som har mottatt meldingen er Trygve Hillestad, informasjonslederen i Hordaland politidistrikt.

— Jeg har en slektning som heter Harald, og som det var naturlig at jeg ringte til. I hastverket tenkte jeg ikke over nummeret, sier Hillestad, som understreker at meldingen kom fra en privatperson og at han ikke uttaler seg på vegne av politiet.

Hillestad håper imidlertid at BTs artikkel skal bidra til at telefonstormen til Slottet fra bergensere ikke fortsetter

— Dette er selvsagt helt unødvendig og til bryderi for Slottet, sier Hillestad, som de siste dagene har vært i godt selskap med hundrevis av bergensere som har forsøkt å få fatt i den nevnte Harald i SMS-en

En gjenganger

Det er ikke første gang at SMS-spøker om Slottet går seiersgang landet over. Så sendt som i fjor vår gikk en tilsvarende spøk men med en litt annen tekst.

Drapsdømte Veronika Orderud ble også utsatt for en tilsvarende spøk. Mens hun var på frifot gikk en SMS-kampanje landet rundt hvor man ble bedt om å ringe et nummer. Det gjorde så mange at Orderud til slutt måtte skifte ut telefonnummeret.

SMS har i det hele tatt blitt vår nye måte å narre andre på.

Ble selv lurt

Informasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom synes det er helt greit at folk fleiper med hverandre, men synes at spøken mot Slottet kan bli litt voldsom.

— Ringer det flere hundre for dag skjønner jeg godt at det blir plagsomt. For et par år siden bedt jeg selv på en tilsvarende spøk. Jeg ble litt paff når det var Slottet som svarte, sier Wormdahl.

— Vi mennesker er ulike og har ikke samme syn på hva som er morsomt. Når man sender fra seg ulike spøker, bør man kjenne mottakeren. Av og til kan ting slå veldig feil. Grensen er hårfin, legger hun til.

Wormedahl forteller at det stadig kommer til nye leverandører av morotjenester. Hvor mange slike tekstmeldinger som sendes rundt, har hun ikke tall på, men det dreier seg om millioner.

De eneste som ikke blir lurt, er teleselskapene. Det tjenere millionbeløp på vår trang til å ha det morsomt med andre, enten vi liker det eller ikke.

<b>LURES</b>: Bergensere i hundretall lures til å ringe Slottet og kong Harald i en ny SMS-spøk. Så vidt BT vet har ingen til nå fått snakke med Hans Majestet. <br/>Foto: SCANPIX