Gruppen har mange lignende innlegg som det over. De fleste som tilbyr sine tjenester ser ut til å være unge — i slutten av tenårene eller i begynnelsen av 20-årene. Mange tar ikke åpenlyst betalt, men en del legger ut prisen. En av dem prater med BT anonymt.

— Jeg har full jobb utenom. Dette er ikke for å tjene penger, men for å gjøre kompisene mine en tjeneste, sier medlemmet. Han har lagt ut meldingen på bildet til venstre.

Men du tar jo opp til 150 kroner per hode?

— Jeg må jo ha bensinpenger. Det blir ikke så mye overskudd.

Hvor mye da?

— Det vil jeg ikke gå inn på, men ikke mye, sier medlemmet.

- Sjelden mer enn 500 kroner i overskudd

Ingen andre medlemmer BT ringer ønsker å få navnet sitt i avisen. De fleste legger bare på når BT presenterer seg og sier hva det gjelder. En 17-åring, som skriver på Facebook-gruppen at han kjører sammen med kompisen sin for 40/80 kroner, sier at også han kjører for å gjøre kameratene en tjeneste.

— Vi kjører bare folk vi kjenner. Vi har sjelden mer enn 500 kroner i overskudd etter en natt med kjøring, sier 17-åringen.

Kriminelt

Disse sjåførene gjør noe kriminelt, mener leder for Norges Taxiforbund avdeling Bergen, Arve Halvorsen.

— Det er kriminelt å kjøre mot betaling dersom man ikke har taxiløyve. Dette er pirattaxi-virksomhet, og det er alvorlig av to grunner. For det første bryter de Yrkestransportloven som krever løyve. For det andre tjener disse sjåførene høyst sannsynlig svarte penger, sier Halvorsen.

Omfattende problem

Han sier de er kjent med at sosiale medier har skapt nye arenaer for pirattaxi-virksomhet.

— Norges Taxiforbund er klar over at dette er et problem, men jeg var ikke klar over at det eksisterte i et slikt omfang her i Bergen. Det er nå et initiativ på gang fra drosjenæringens side for å ta opp dette opp med politiet, sier han.

Oppland Arbeiderblad skrev nylig om at et lignende nettverk formidler pirattaxi i Gjøvik og Toten-distriktet.

Det kan være fryktelig mye taxi-kø i Bergen sentrum nattestid i helgene. Kan dere skylde dere selv for at dette oppstår?

— For det første er ikke dette riktig. Stort sett er det ikke kø, men selv om det noen ganger er det, er ikke dette en unnskyldning for å gjøre noe kriminelt, sier Halvorsen.

GREI PIRAT-SJÅFØR: Sjåføren som har lagt ut denne meldingen sier han ikke kjører mot betaling for å tjene penger. Han gjør det for å være grei mot vennene sine.
SKJERMDUMP/Facebook
I DET SKJULTE: De aller fleste skriver ikke at de vil ha betalt for turen på Facebook, men noen dumdristige personer offentliggjør sin pirattaxi-virksomhet.
SKJERMDUMP