Klokken passerer 01.00 natt til Kristi himmelfartsdag. Fem–seks biler med enslige menn bak rattet venter. Noen like ved Sumo og Fotballpuben. Andre utenfor Skipperstuen og 7 Eleven i Torggaten. Feststemte mennesker, enkelte temmelig høylytte, vaker rundt.

**Les også:

Telte 80 pirattaxier en kveld**

– Har utgifter så det synger

En burgunder personbil står utenfor 7 Eleven, ti meter unna drosjekøen køen. En kvinne forhandler krokrygget med mannen i førersetet.

– Han skal ha 400 for en tur til Fyllingsdalen og Birkelundstoppen, sier hun.

– 400?! Det er jo mer enn en vanlig drosje, svarer mannen bak dem.

En ny bil stopper like ved. Vi spør, og mannen bak rattet bekrefter: Han kjører i natt. Vi ber om et intervju. Han aksepterer. Vi setter oss inn og legger Torggaten bak oss.

– Jeg kjører nesten alle helger, natt til lørdag og søndag.

– Hvorfor?

– Jeg driver egen bedrift, men det blir lite inntekter nå. Samtidig har jeg utgifter så det synger. Dette er en sikker inntektskilde.

– Renser bilen hver mandag

På en vanlig natt skifter rundt 2000 kroner hender på rundt fire timers kjøring, forteller han. Hans beste helg var natt til 16. og 17. mai i fjor.

– Da dro jeg inn 6000–7000 kroner.

Men konkurransen er blitt større.

– På 17. mai i år virket det som det var flere pirater enn vanlige drosjer i byen.

Vi passerer Grieghallen, Bergen Storsenter og er på vei mot Danmarksplass i hans 15 år gamle bil.

– Hver helg er det en eller annen som spyr i bilen. Men jeg kan ikke bli sur. Jeg har jo valgt dette selv.

Politiet har han aldri truffet på.

– Hva tenker du om at du bryter loven?

– Jeg er ikke helt fornøyd med meg selv.

– Hvorfor ikke?

– Det er ulovlig. Jeg ønsker heller ikke å bruke fritiden min på å kjøre fulle folk. Men uten pirater hadde ikke byen vært renset for folk før langt ut på morgenkvisten. Det gjør at det blir mindre bråk i sentrum.

– Flaut

– Hvordan reagerer familie og venner?

– Min mor tar det ikke så tungt. Vennene mine er fornøyd. De er ikke interessert i å stå i en kø som er lenger enn den kinesiske mur.

Vi ruller inn i Torggaten igjen og stopper utenfor 7 Eleven.

– Fører du inntektene opp i selvangivelsen? spør vi for spøk.

– I så fall ville jeg vel vært den eneste i verden. Å skulle fortelle folk at jeg fikk baksmell på skatten fordi jeg kjørte pirattaxi ville vært flaut.

PENGER OG SPY: Piratkunder legger igjen både inntekt og oppkast i bilen hans: – Hver helg er det en eller annen som spyr i bilen. Men jeg kan ikke bli sur. Jeg har jo valgt dette selv, sier 20-åringen.
Paul S. Amundsen