— Et poeng i loven er at reklamen skal ha tilknytning til produktet det reklameres for, sier BT.

— Da har jeg noe her, sier Espen Husa. Han rydder arbeidsbenken. Graver seg vei mot veggen. Og der bak maskindeler og verktøy, henger hun.

— Se der. Hun har kjeledress. Det har jo med saken å gjøre, flirer Husa.

Suzukidamen er blond, motorsykkelen er rød og puppene nøttebrune over kjeledressen.

Siden 1978 har loven vært på plass. Men damene henger der ufortrødent. De henger der andre damer sjelden kommer, der menn fremdeles har olje på kjeledressene og en skrue er en skrue og en mutter er en mutter, replikken sitter løst og latteren basser. Loven skal revideres, ansvaret skal gjerne flyttes fra forbrukerombudet til likestillingsombudet. Men kalenderdamene henger som før, der vinkelslipere hyler og sprøytepistoler suser.

Damen som strekker seg så lang hun er på Korken tools' kalender, har neppe tenkt så mye over det. Hun er fra Japan, og det er verktøyet også. Hun har utsikt over Puddefjorden, mot gammel verftsindustri på Møhlenpris og en pirrende lukt av hydraulikkolje i nesen.

— De hjelper på arbeidslysten, mener Terje Baunan. Avdelingslederen hos Karsten Moholt synes ikke det er så mye å bråke om.

«Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.»

— Jeg liker godt de sveitsiske vertøyprodusentenes reklamekalendere med vakker natur, men det har nå ikke så mye med produktet som skal selges det heller, sier Baunan.

På pumpeavdelingen henger lovelygirls fra 2001 og 2002, uten å reklamere for noe som helst. På spiserommet henger derimot en fantastisk samling skjønnheter og reklamerer for Würths verktøy og skruer.

— Den er godkjent og akseptert av alle, sier Baunan.

— Ka verden mann, de er jo klar for vanlig bading, sier Rolv Holen som styrer enmannsavdelingen for kompressorer og leamikk som ingen andre vet noe om.

— Tror du at slik verktøyreklame virker?

— For det om jeg ser den damen på veggen løper jeg ikke opp til Würthen og kjøper skrujern, sier Holen.

Den eneste damen på bruket kommer inn og slår fast at BTs journalister trolig lever et altfor skjermet liv i sine kontorlandskaper siden vi gjør et nummer av kalenderdamene. Vi sier farvel til skjønnheten fra Würt og går for å besøke andre kalenderdamer i Damsgårdsveien.

— Har du kalenderdamer?

— Hakje tid til sånt, det får være til helgen, roper en kar fra mørket under en bil. Dere får ta turen ned til Svein Tvedt Lakkeringsverksted, kommer det fra motoroljemørket.

Vi går innom Pro Flex as, slanger og kuplinger. Her har de en fantastisk samling med caps på veggen. Og et digert damebilde over en nøytral kalender.

— Jeg har fått beskjed av sjefen om å ta det ned, men guttene nekter, sier lagermannen. Gutta på gulvet har vunnet en liten seier her. Laxevåg Catering har et pent bilde av Nordnes sjøbad i juni på kalenderen.

Blant biler, pussestøv og lett lakklukt hos Svein Tvedt Lakkeringsverksted henger derimot Car Systems 2003 kalender. Ikke uten humor poserer to damer med ryggen mot hverandre, tekkelig i hvite kjoler, og med hver sin lakkpistol i hendene.

— De gamle kalenderne var bedre. De kunne fuktes i vann og så gikk det an å få løs en supertynn folie. Den kunne legges på panseret og lakkeres over med klarlakk til damene så ut som om de var lakket på. Jeg gjorde det for en tjommi, og det vakte rimelig oppsikt.

— Hvorfor tror du de lager disse kalenderne?

— Antakelig bare for gøy, flirer Svein Tvedt. Mens fotografen foreviger ham med sprøytepistoldamene ser kollega Kristian Gjesdal sitt snitt til å hente 2003 kalenderen fra Karosserideler.

Den er full av damer. De er veldig nakne og reklamerer for eksosanlegg, støtdempere, bensintanker, lykter, hengerfester, batteri og radiatorer.

— Nei, gi deg nå. Få vekk den der. Vi er hinsides markedsføringsloven og oseaner unna likestillingsombudet. Men det får da være grenser!

<b>YOKOHAMADAMA:</b> I Gaias store verkstedhall på Mannsverk er det reklamedamer for dekk som lyser opp og holder rede på dager, uker og år. Her er Yokohamakalenderen 1995, 1996, 2000 og 1999.
FOTO: RUNE SÆVIG