Siden oktober i fjor har Luftfartstilsynet registrert 21 tilfeller der9 piloter i fly som har gått inn for landing er blitt forstyrret eller blendet av laserlys.

— Dette er svært alvorlig og kan i verste fall resultere i alvorlige ulykker, skriver Luftfartstilsynet i en pressemelding.

Tilsynet advarer mot det de kaller «livsfarlig lek» der ungdommer blender pilotene med laser.

16 saker ble registrert i 2009 før tolvte mars. Av disse er flere episoder med fly som er på vei til Flesland.

— Dersom bevisstheten rundt dette ikke øker, så frykter vi det verste, sier seniorrådgiver Anna Brandal i Luftfartstilsynet.

Askøybroen

Flere fly har meldt om problemer når de har passert Askøybroen.

Her er et utdrag fra Luftfarttilsynets registreringer der fly på vei til Flesland har fått problemer:

  • 05.11.08 : Sjenerende laserlys rettes mot flyet. Kilden synes å være ved ridesenteret på Sletten.
  • 25.01.09: Pilot rapporterer om grønt laserlys rettet mot flyet fire ganger. Det karakteriseres som sterkt plagsomt.
  • 24.02.09: Laserlys ble rettet mot flyet ved Askøybroen under innflyging. Laserlyset kom fra bysiden av broen og ble beskrevet som svært sjenerende.
  • 24.02.09: Laserlys ble rettet mot flyet i det de passerer Askøybroen under innflyging. Laserlyset kom fra bysiden av broen og ble beskrevet som svært sjenerende.
  • 25.02.09: Ved Askøy ble et kraftig grønt laserlys slynget opp mot flyet.Flysikkerhetsproblem

En laserstråle mot flyvinduet i mørket, kan påføre piloten nedsatt synsevne i en periode.

— Det er ingen tvil om at dette kan være farlig. At en flyger får nedsatt syn under innflygning er et åpenbart flysikkerhetsproblem, sier Helge Anonsen, styremedlem i Norsk Flygerforbund.

Alle de største flyselskapene har vært utsatt for blending med laser. Ambulansefly skal også ha blitt blendet.

I USA blir blending med laserlys straffet med inntil 20 års fengsel og 300.000 dollar i bot.

Ifølge TV 2 er det særlig gutter som kjøper svært lyssterke laserpenner med grønt lys. Pennen skal ha en styrke på 100 milliwatt og en rekkevidde på to kilometer.

— Det oppleves som om noen fotograferer deg med blitz svært nær, uten at du er blitt gjort klar over det, sier kaptein og pilot Frits Hansen i Widerøe til TV 2 Nyhetene.

FRED IVA RUTSI KLEMETSEN
ANE BØRHAUG (MMS)