• Jeg bærer ikke nag til noen av de ansatte på flyet, sier Linn Cecilie Moholt som mistet både sin far og sin bror i Air France-ulykken. Pilotene reagerte feil da de fikk tekniske problemer, viser ny rapport.

I går kom resultatet av den franske havarikommisjonens granskning, som tar for seg hva som skjedde da flight AF447 styrtet på vei fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris i Frankrike i 2009.

Den slår fast at flystyrten skyldtes både tekniske og menneskelige feil. I rapporten kommer det frem at pilotene ikke visste om flyet var på vei opp eller ned. Den viser til for dårlig kommunikasjon mellom de ansatte, og at kapteinen ikke oppfylte sine plikter.

For Linn Cecilie Moholt og hennes familie har det vært viktig å få svar på hva som skjedde denne dagen.

— Kanskje aller mest for å finne ut hvordan man kan forebygge at slike ulykker aldri skjer igjen, sier hun.

I rapporten legges det frem 25 anbefalinger til nye sikkerhetsrutiner for flyselskapet. Disse kommer i tillegg til 25 anbefalinger i fjorårets delrapport.

Til tross for menneskelig svikt, bærer ikke familien nag til noen av de ansatte.

— Det er tekniske problemer som har ført til en vanskelig situasjon, som dessverre endte i en stor tragedie, men vi kommer aldri til å bære nag til enkeltpersoner, sier hun.

Flyet mistet fart

Air France har hele tiden hevdet at pilotene gjorde alt riktig og at de ikke var skyld i styrten, til tross for at lydopptak fra cockpiten som viser at kapteinen og co-pilotene kommuniserte svært dårlig i minuttene før flyet traff vannoverflaten.

Rapporten går i detalj på hvordan pilotene ikke reagerte på rett måte da fartsmålerne sviktet, og at de ikke klarte å rette opp den gale kursen flyet hadde, melder CNN. Kapteinen hadde tatt seg en pause, og det var co-pilotene som førte flyet da problemene startet. Ifølge rapporten var de var ikke trent i situasjoner med upålitelig hastighetsmåler i stor høyde.

— Besetningen var i en tilstand av nærmest fullstendig tap av kontroll over situasjonen, sier Alain Bouillard, som har ledet granskningen.

En av feilene som ble gjort, var at flynesen ble ført oppover i stedet for nedover, etter at flyet hadde begynt steile. Det skal ha ført til at flyet mistet fart.

Vil ha bedre opplæring

Kommisjonen mener en av grunnene til at flygerne ikke håndterte situasjonen riktig, skyldes mangelfull utdanning. Havarikommisjonen understreker at det er viktig at piloter i fremtiden får bedre opplæring i flysystemer, og hvordan de fungerer i uvanlige situasjoner.

— Vi kommer med anbefalinger om åtte forskjellige tiltak når det gjelder pilotenes utdanning og fem forskjellige tiltak når det gjelder sertifisering av fly, sier kommisjonens direktør, Jean-Paul Troadec.

Reagerer på ulykker

I dag er det over tre år siden ulykken som kostet 228 personer livet, deriblant fire nordmenn.

Linn Cecilie Moholt forteller at det nå går bra med familien. Bare to dager etter ulykken, overtok hun som sjef for farens bedrift Karsten Moholt AS. I 2011 hadde bedriften sin beste omsetning noensinne.

— Det er kjekt å få drive livsverket til min far videre. Det er kjekt når det går så bra, sier hun.

I tillegg til savnet etter sin far og bror, er det en ting Moholt alltid vil bære med seg videre.

— Skjer det ulykke, så blir jeg ekstra berørt. Det har nok sammenheng med denne ulykken. Jeg vet hvordan det føles å miste noen du er glad i en ulykke. Det gjør noe med deg, sier hun.

reuters air france copy copy.jpg
FOR DÅRLIG OPPLÆRING: Den franske havarikommisjonen mener for dårlig opplæring var en av grunnene til at pilotene ikke visste hvordan de skulle håndtere minuttene før Air France-styrten i 2009. - Besetningen var i en tilstand av nærmest fullstendig tap av kontroll over situasjonen, sa Alain Bouillard, som har ledet granskningen, under en pressekonferanse i går.