Under programmet «Sommeråpent» på NRK fikk Peppe's Pizza drømmemarkedsføring av Petter Nome. På en tribune satt barn og holdt røde Peppes ballonger i hendene. Programlederen spurte hvor de hadde fått dem fra, og fastslo at siden Peppe's Pizza hadde fått så bra reklame skulle barna spise gratis etter programmet.

— Dette er en type virksomhet NRK-ledelsen burde sett nærmere på, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold.

Han har ikke selv sett produktplasseringen i Sommeråpent, men synes det er kritikkverdig.

— Det høres ikke bra ut. Slik eksponering bryter ned skillet mellom journalistikk og butikk. Vi har klare regler for reklame. De har også NRK vært med på å lage, sier Kokkvold.

Hvis man skulle kjøpe en reklamesnutt på 30 sekunder i beste sendetid, må man ut med et sekssifret beløp. Peppe's Pizza avviser at barna skal spise gratis hos dem etterpå.

Også senere i programmet var de røde Peppes ballongene godt synlige i bildet. Det lykkes ikke BT å få tak i representanter fra Sommeråpent i går kveld.