I 2012 flyttet Silje Vallestad til USA for at selskapet skulle vokse internasjonalt. Men foreløpig går det mer penger ut av selskapet enn i fjor. Regnskapet for 2013 viser at selskapet hadde et underskudd på i overkant av 3,9 millioner kroner. Selskapets inntekter gikk ned fra 1,9 millioner kroner i 2012 til 139.437 kroner i fjor.

— Som forventet

— Det er helt forventet i forhold til fjoråret. I fjor lanserte vi en ny versjon av bSafe som gratisprodukt, og det er først denne måneden vi har lansert tilleggstjenester kundene må betale for. Det er helt vanlig å lansere apper som gratisprodukt i bunn og så tilleggstjenester man må betale for, sier Silje Vallestad.

Hun forteller at appen blir lastet ned av ca 15.000 nye brukere i uken, og at den er størst i Norge og India.

— I India kom kvinner og sikkerhet på agendaen etter gjengvoldtekten i 2012. Da så vi at det var et umiddelbart behov og et viktig marked, sier Vallestad.

Hun forteller at de har fått henvendelser fra flere asiatiske land, som Filipinene og Pakistan. I tillegg til Norge og USA, er det asiatiske land de fokuserer mest på. I tillegg har de nettopp underskrevet avtale i Sør-Afrika.

— Både i Sør-Afrika og de asiatiske landene er risikoen betydelig større enn hjemme, men uansett hvor du befinner deg er personlig trygghet viktig, sier Vallestad.

Konsentrerer seg om Norge

Mens den første versjonen av bSafe var rettet med unge kvinner mellom 15 og 35 år, ser selskapet nå også på andre kundegrupper.

— Det er familier som deler lokasjoner, du kan følge med når barnet går hjem fra skolen for eksempel. Eldre er også et veldig spennende marked. Det er ikke slik at alle har smarttelefoner ennå, men det er et økende antall, sier gründeren.

Det selskapet nå jobber for fullt med, er å nå ut med betalingstjenesten i Norge.

— Det er noe vi forventer tar noe tid. For Spotify tak det for eksempel fem år å gå fra gratistjeneste til betalt tjeneste, men det er noe vi jobber målrettet mot, sier Vallestad.

Gratisversjonen av bSafe gjør at du blant annet kan dele posisjonen din og følge venner og families posisjoner og har en tidsstyrt alarm du kan bruke når du jogger. Den store forskjellen dersom du betaler for en såkalt «premium»- versjon, er at du kobles direkte opp mot en alarmsentral.

«Tutta» ny investor

— Det fungerer som en boligalarm bare at den er koblet til deg uansett hvor du befinner deg. Når alarmen aktiveres vet alarmsentralen hvem du er og hvor du er og den begynner å ta opp video og lyd. I stedet for at du må ringe politiet og fortelle, vet de dette umiddelbart, sier Vallestad.

Dersom du ikke tar telefonen eller svarer feil på sikkerhetsspørsmålet, rykker alarmselskapet ut.

Bipper startet med et dataprogram som gjør at foreldre kan overvåke barns mobilbruk og bruke telefonen til å vite hvor barna er. Bipper har gjort Vallestad til kjendis i næringslivet og en etterspurt foredragsholder. I 2011 ble hun kåret til årets gründer. Dette er imidlertid syvende året at selskapet går med underskudd.

Samtidig som inntektene har gått ned, har innskutt egenkapital gått opp fra 29 millioner kroner i 2012 til over 50 millioner kroner i 2013. Hovedårsaken er nye investorer som har skutt inn rundt 15 millioner kroner. Blant disse er Torstein Tvenge og Mille-Marie Treschows Treschow-Fritzøe, som har skutt inn henholdsvis én og fem millioner i selskapet. Golfstjernen Suzann «Tutta» Pettersen har også investert rundt 200.000 kroner i selskapet.

- Når forventer du at dere skal gå med overskudd?

— Nå er vi så ferske på markedet med et helt nytt produkt at vi må se på utviklingen. Vi annonserer snart premium i Sverige og Sør-Afrika, og neste år vil jeg tro at de markedene hvor vi har premium vil gå med overskudd. Det vil ta noe lengre tid i markeder som India og Pakistan. Der bygger vi først kundemasse, så må vi definere partnere og så ta ut inntjening, sier Vallestad.