Naboer til flyplassen ble vitne til at pendlerflyet ikke klarte å stanse og skled av rullebanen. Flyet raste utfor en skråning og landet i skogen 30-40 meter nedenfor. Kort tid etterpå var flyet fullstendig omsluttet av flammer.

— Det er ufattelig at noen kunne overleve noe sånt. Et under. Jeg tror ikke det tok et halvt minutt en gang før flyet var i flammer, forteller Per Arnt Hope fra Foldrøyhamn på Bømlo.

Fra stuevinduet hadde han panoramautsikt over Stokksund til ulykkesstedet.

— Jeg sto i døren med barnebarnet mitt da vi hørte et svært smell og kraftig motordur. Vi sprang til vinduet og ser flammene stå opp ved Sørstokken, forteller Hope.

Etter noen minutters voldsom brann, klarte brannfolkene som kom til stedet å slå ned flammene et kort øyeblikk.

— Det var som om de laget en luke i flammehavet. Det tror jeg kan ha vært medvirkende til at de klarte å få ut såpass mange i live, sier Hope.

Pendlerrute

De fleste av de 12 passasjerene som gikk om bord flight RC 670 fra Sola i 07-tiden i går tidlig, var vant til å pendle til jobb. Åtte av dem arbeidet i Kværner Elektro, de fire øvrige var ansatt i kranfirmaet IKM fra Tananger.

I tillegg var det fire besetningsmedlemmer om bord - tre færøyske og en fra Danmark. Turen fra Sola til Sørstokken gikk etter rute, og tilsynelatende uten noen problemer.

Været var perfekt. Et kvarter før ulykken meldte værstasjonen på Sørstokken om ti grader, lettskyet og bris. Sikten var god, men luften fortsatt fuktig etter nattens regnvær.

Flyet hadde 83 seter, så det var god plass. På Sørstokken ventet ytterligere 31 passasjerer som skulle være med til Molde.

Bjørn Are Njøs var en av dem som skulle på flyet. Han jobber i bedriften Leirvik MT, og skulle på et møte i Molde. Njøs satt med utsikt til landingsstripen og leste avisen, men merket ingenting.

— Jeg merket at flyet kom, men reagerte ikke på noe unormalt. Jeg reiste meg og gikk litt rundt. Da jeg kom tilbake til vinduet, så jeg brannbilene på vei nordover på rullebanen, forteller han.

- Det var så stille

Først i ettertid slo det ham at det hadde manglet en lyd.

— Vanligvis hører du en kraftig lyd når motoren reverseres etter en landing. Den lyden var der ikke denne gangen. Det var liksom så stille, sier han.

Etter noen minutter kom kaptein Sven-Erik Strandberg inn i avgangshallen. Han samlet passasjeren rundt seg og fortalte at det hadde skjedd en ulykke. Da Njøs gikk ut av bygget så han den svarte røyksøylen som steg opp.

— Jeg tenkte på dem som var om bord og at jeg måtte gi beskjed til dem som var hjemme, sier han.

— Tenkte du på at du skulle ha vært om bord i flyet noen minutter senere?

— Nei, jeg pleier ikke å bruke tid på det som kunne ha skjedd. Jeg tror det er uproblematisk for meg å fly senere, sier han.

Trodde alle hadde gått med

Frode Pletten var en kilometer unna. Han hadde plassert barna i bilen for å kjøre de på SFO. Så hørte han et smell borte fra flyplassen.

— Og da jeg kort tid etter så noen voldsomme flammer skyte til værs - de må ha vært flere titall meter høye - trodde jeg alle hadde gått med. Tenk om det hadde vært fullt, med 90 om bord, grøsser Pletten.

Klokken på mobiltelefonen hans viste 07.34 da han for første gang ringte for å fortelle om flammehavet i går tidlig.

Noen timer senere var flyvraket helt utbrent. Fire personer omkom, 12 reddet seg ut i live.