Og stopp nå ikke lesingen her fordi du tror at noe tilsvarende kunne du aldri ha gjort. Med begrunnelsen at det liksom skal være vanskelig og dyrt å fly. Roy Valvik er rett og slett forundret over at ikke flere gjør som han. For egentlig får du et brukbart småfly for 150.000 kroner, flygerkurs for 50.000 kroner, og vips så er du fri som fuglen. Og kan reise hvor du vil.

Sparer tid og penger

Fra Førde til Bergen tar det i gjennomsnitt tre timer med bil. Bruker bilen din 0,8 liter bensin på milen, og du legger til fergebillett og bompenger koster de tre timene deg i overkant av 320 kroner.

— Skal jeg være på kontoret i Dreggen i Bergen klokken 09.00, drar jeg vanligvis fra Førde sentrum en time og tjue minutter tidligere. Jeg bruker under halvparten av tiden, og reisen koster meg aldri over 250 kroner, sier Valvik fra førersetet i LN-BAK, en femseters Socata TB10, 86 modell.

Jo lengre jo billigere

Som medeier og daglig leder av motorsykkelbutikken Rider i Dreggen har Valvik ofte også gjøremål hos Rider i Arendal. En tur ned dit ville tatt 10 timer med bil. Passasjerfly til Kristansand ville også tatt tid, pluss kjøreturen til Arendal. Og det ville kostet flesk. Dessuten måtte Valvik også reist fra Førde til Flesland først.

I eget fly bruker han bare to timer på ferden mellom Førde og Arendal, hvor han også kan lande småflyet. Alt det koster er flybensinprisen. Den har akkurat steget, men ligger fortsatt under bilbensinprisen, på 7,50 kroner literen.

Flyverdien synker nesten ikke

— Men man må liksom ha et fly for å kunne oppføre seg sånn som deg?

— Ja, men skulle jeg pendlet mellom Førde og Bergen måtte jeg ha hatt en god bil. Og den ville vært dyrere enn mange småfly du kan kjøpe i dag. Nå har jeg en gammel bil jeg kun bruker til flyplassen Bringeland i Førde. Og til og fra Flesland bruker jeg en moped eller motorsykkel. Så slipper jeg køene også. Årlig må jeg betale en landingsavgift på 7.300 kroner. Men da kan jeg lande så ofte jeg vil på alle norske flyplasser. Og det koster mindre å parkere et fly på en flyplass enn en bil i Bergen sentrum. Dessuten går nedskrivingen på bilene mye raskere. Verdien på et fly synker nesten ikke. Og egentlig er det ganske lett å ta flysertifikat, for eksempel gjennom Bergen Aeroklubb på Flesland. På fire måneder kan det meste være gjort, sier han.

Ville bli i Førde

— Flyr du daglig mellom Førde og Bergen?

— Ofte gjør jeg det. Men fordi arbeidsdagene kan bli lange har jeg siden i vår som oftest dratt hjem i helgene, og fløyet tilbake mandag. Men med kone og to barn i Førde hender det rett som det er at jeg flyr hjem på vanlige hverdager også, hvis jeg slutter tidlig. Og returnerer neste morgen. Jeg skal imidlertid ha meg nytt fly. Bygger det selv. Det skal gjøre 400 km/t, og da er jeg i Bergen på 16 minutter. Da blir feriereisene våre også kortere. I tid, humrer Roy Valvik.

TIL JOBB: Roy Valvik inn for nok en landing i Bergen. Men det er slett ikke bare pendlingen mellom Førde og Bergen Valvik logger. I sommer brukte familien fire timer fra Førde til Legoland. Billig og kjapp ferie.
Foto: Knut Strand