90.000 passasjerer går ut og inn bussdører i Bergen hver dag.

Politiet ser med bekymring på at to bergensere i løpet av kort tid er havnet skamslått i veien, etter mislykkete forsøk på å stige av eller på. Torsdag ettermiddag klarte aldri den 88 år gamle kvinnen å komme seg av bussen i Solheimslien, og ble hengende på slep.

— Vi vil nå ta fatt i problemstillingen. Det gjelder dørene til bussene, de tekniske innretningene og kravene til disse, sier politiadvokat Einar Råen.

Skrubbsår og mørbanket

Politiet etterlyser vitner til ulykken ved 14.45-tiden i Solheimslien på torsdag. 88-åringen har muligens hektet vesken fast i døren. Kvinnen er innlagt på Haukeland universitetssykehus, og skal opereres for lårbensbrudd. Hun husker lite fra episoden.

Ved et tilfelle på nattbussen 4. januar, lyktes en kvinne i 30-årene å få den ene armen inn i bussen, men ikke resten av kroppen. Hun ble slept fra Torget til Galleriet i Bergen sentrum, før hun landet med brukket høyrearm, skrubbsår på knærne og en mørbanket kropp. Kvinnen var blant flere som praiet bussen mellom to holdeplasser. Saken er rutinemessig overført til Rogaland politidistrikt fordi kvinnen er politijurist i Bergen.

Etter hendelsen med 88-åringen i Solheimslien er sjåføren fratatt førerkortet og kjøreseddelen.

— Vi har avhørt sjåføren. Disse to sakene ser vi sammenheng, selv om det er snakk om ulike sjåfører. Det er naturlig å se nærmere på aktsomhetskravene ved av- og påstigning, og hvorvidt sjåfør og selskap etterlever kravene, sier politiadvokat Råen.

Oppdaget feil på døren

Ved Gaia Trafikk AS på Mannsverk ser ledelsen svært alvorlig på hendelsene, men påpeker at hendelsene er ulike.

— Jeg ser dette som to ulike episoder, uten noe mønster. Men vi har felles interesse med politiet i å avklare hvis ting ikke skulle være i orden, sier Gaia-direktør Arne Buanes.

Han tar Bergens Tidende med på en demonstrasjon av bakdørene, som sjåføren overvåker via innvendige og utvendige speil. Fremdøren overvåkes visuelt fra sjåførsetet, mens bakdøren har såkalt automatisk klemsikring. Den skal reagere på et legeme som er bredere enn åtte centimeter. Koordinator for bussverkstedet, Tony Larsen, sier det ble oppdaget en skjevhet i bakdøren på ulykkesbussen fra torsdag.

— Det kan ha ført til at klemsikringen ikke virket. Men skaden kan også ha oppstått ved hendelsen, sier han.

— Hvis vi oppdager feil i systemet skal vi gjøre noe. Men vi har ikke oppdaget noe, sier direktør Buanes.

Han sier Gaias busser sjekkes gjennomsnittlig seks ganger i året.