Slik tolker Harald Skaarnes, leder for Bergensbanen og Flåmsbana, passasjertallene for januar og februar.

— Vi har hatt en merkbar passasjervekst disse månedene, sier han.

Skaarnes er likevel den første til å vedgå at dette ikke har vært noen drømmevinter for NSB over fjellet.— Forsinkelsene er ikke det verste. Da kommer tross alt de reisende frem, om enn ikke til rett tid. Det er stengningene som påfører oss og gjestene våre mest hodebry, sier han.

Selv om været har vært dårlig, er tekniske årsaker skyld i brorparten av problemene.

— Når det er dårlig vær, har de fleste reisende forståelse for at det kan være vanskelig å få dem frem i tide. Da må lokomotivførerne våre ofte sette ned farten på grunn av dårlig sikt. Ved stengninger har vi dessverre av og til slitt med å få tak i nok busser til å frakte gjestene våre videre til bestemmelsesstedet. Da skjønner jeg at det tærer litt på tålmodigheten, sier lederen for Bergensbanen.

Trafikken over ensporede Bergensbanen er svært avhengig av at trafikkavviklingen er presis.

— Er ett tog forsinket, forplanter det seg. Mange steder er det langt mellom plassene der togene kan passere hverandre, sier Skaarnes.

— Får dere mange klager?

— I forhold til hvor mange passasjerer jeg frakter, vil jeg si nei. Det er vel et par prosent av de reisende som har vært misfornøyde.

Lederen for Bergensbanen ønsker ikke å kritisere Jernbaneverket for den sviktende punktligheten.

— Når uhellet først er ute, gjør mannskapene deres en fantastisk jobb for å få togene i gang igjen raskest mulig, poengterer Harald Skaarnes.