«Storsatsing på innfartsparkering», kaller byrådet sine planer om utbygging av p-plasser i utkantene av Bergen sentrum.

Satsingen skal «gjøre køene kortere inn til sentrum» og «bidra til økt kollektivandel», som byråd for byutvikling og klima, Lisbeth Iversen (KrF) har uttrykt det.

— Trafikkskapende

Men det tror verken Iversens egne fagfolk eller innleide eksperter på:

  • Om samtlige innfartsparkeringsplasser benyttes til formålet, vil det kun dekke 1,4 prosent av antall kollektivreisende i Bergen, mener konsulentselskapet Norconsult. De slår fast at innfartsparkering bidrar ubetydelig til å dempe biltrafikken.
  • Transportøkonomisk institutt er enda tydeligere i sine konklusjoner: «Innfartsparkeringsplasser er arealkrevende og trafikkskapende», står det i notatet.

Begrunnelsen er at innfartsparkering kan få personer som tidligere enten reiste kollektivt hele veien, gikk eller syklet, i stedet kan ende opp med å kjøre bil til innfartsparkeringsplassene.

Også brukere av bussene fra hjemmet til terminaler i bydelene kan foretrekke å kjøre til p-plassen ved en terminal. Dermed svekkes grunnlaget for de lokale rutene, og mer bilbruk blir resultatet.

I tillegg spås det at når p-plasser i sentrum blir frigjort grunnet innfartsparkeringene, vil andre bilister overta plassene. Dermed blir køene like lange.

Vanskelig og dyrt

Sammen med barnebarnet Emma (snart 2), er Nina Moldestad på vei til Bergen sentrum. Først med bil fra Salhus til Åsane terminal. Deretter med buss.

— Det er altfor bale å ta bilen inn til sentrum, sier Moldestad.

Hun mener det er både økonomisk gunstig og komfortabelt.

  • Nå kan jeg stå her gratis, og betale 48 kroner tur-retur med bussen.

Selv anbefaler Modestad det til flere:

  • Det må en holdningsendring til. Når folk har kommet i bilen, vil de ikke gå ut før de er fremme ved endestasjonen. Selv om det er egentlig er veldig komfortabelt.

For å få færre bilister til byen, er rådene fra konsulentselskapene entydige:

Det må være så tidkrevende og vanskelig å kjøre bil på hele reisen, at kollektivtrafikken konkurrerer på tid. Det må også være dyrt å kjøre bilen - og dyrt og vanskelig å parkere den i sentrum.

Dyrere parkering

Særlig de to siste rådene går rett inn i byrådets politikk: Færre og dyrere parkeringsplasser i sentrum, og enten høyere bompenger eller rushtidsavgift.

— Slik er rådene, og vi skal utfordres på dette. Vi må ta debatten om køprising. Men jeg vil klart og tydelig forsvare byrådet. Vi har tatt disse innspillene på alvor, sier byråd Lisbeth Iversen.

Hun viser til at de har fjernet parkeringsplasser på gateplan, utvidet boligsoneparkeringen og økt prisene i parkeringshusene. Også oppføring av flere bomstasjoner er med på listen.

— Det er gjort store omlegginger, men det er ikke nok.

Iversen mener det er et problem at kommunen har begrensede virkemidler for å redusere det totale antallet parkeringsplasser i sentrum. For eksempel er det vanskelig å regulere bort allerede godkjente p-plasser.

  • Plan- og bygningsloven stiller krav til antall p-plasser. Bystyret har stadig godkjent plasser knyttet til nye bolig og til næringsbygg, fordi de etter loven har rett til det, sier Iversen. Hva må til for å dempe bilismen i sentrum? Si din mening her.