Denne uken presenteres Airbus-fabrikkens nye superdoning A380, som den kalles, for første gang på den store flymessen i Singapore etter å ha vært på testflyginger verden rundt. Det nye superflyet har først og fremst sitt marked i vår mest folkerike verdensdel. For hele 90 av 159 bestilte fly skal leveres til flyselskaper i Midtøsten, Asia og Australia.

Fabrikkens listepris er på 295 millioner amerikanske dollar — eller i overkant av to milliarder kroner pr. fly. Når det er gått med over 100 milliarder kroner for å utvikle A380, ja, da skjønner man hvilket prestisjeprosjekt dette er for Airbus.

Sprenger grenser

A380. Merk deg navnet. For den flygende kjempen er superflyet som sprenger grenser i luften. Den blir nok ikke å se verken på norske eller nordiske flyplasser. A380 er altfor stort til å kunne finne sin plass innenfor realistiske markeder for SAS. Men er du i London, Frankfurt, Paris eller Amsterdam, kan du gjøre deg forhåpninger om å se giganten etter hvert som den kommer i trafikk.

Drømmer du om å reise med A380, er sjansene størst om du lar den fremtidige flyreisen gå til storbyer i Asia, Australia eller USA, og velger selskaper som Lufthansa, Air France, Singapore, Emiratene, Thai Airways eller Quantas.

Vingespenn på 80 meter

I løpet av høsten blir det aller første flyet levert til Singapore Airlines. Det skjer over et halvår forsinket på grunn av tekniske problemer under de første testflygingene i fjor. Men nå ser det omsider ut som at luftens konge endelig er på vei mot et stadig voksende flymarked.

A380 ble lansert i juni 2000. Den 27. april i fjor ble kjempen sendt på jomfrutur i luften, en begivenhet som ble fulgt av 40.000 nysgjerrige tilskuere sammen med 5000 inviterte gjester i Toulouse.

— Alt forløp perfekt, var kommentaren fra testpilot Jacques Rosay. Det flyindustrien trodde var en umulighet for 10-15 år siden, var blitt til virkelighet.

A380 er imponerende der den ruver 73 meter lang, 24 meters høy og nesten 80 meter mellom vingespissene. I første omgang satser Airbus Industrie på to versjoner av flyet. Passasjerversjonen med betegnelsen A380-800 får plass til 555 passasjerer fordelt på to dekk og med en rekkevidde på ca. 15.000 kilometer uten mellomlanding.

555 passasjerer er 35 prosent mer enn kapasiteten til de største variantene av dagens langdistansefly. Den andre versjonen - med betegnelsen A380-800F - blir en ren fraktversjon.

Opp mot 1000 passasjerer?

Hittil har Airbus inngått kontrakter om levering av 159 kjempefly. Men optimismen er stor. Det finnes konkrete planer om å utvikle flyet i nye og større versjoner med plass til henholdsvis 650 og en charterversjon med plass til 840 reisende. Lenger inn i fremtiden snakkes det også om versjoner med opp til 1000 seter.

Og målet er klart: I et flymarked, der passasjertallet forventes å bli tredoblet de kommende 15-20 neste årene, trenger verdens flyselskaper 1200 svært store fly på langdistanseruter, mener Airbus.

Det mest iøynefallende med flyet er naturligvis at A380 sprenger en grense, ved å bli verdens første fly med dobbelt passasjerdekk gjennom hele flykroppen. På turistklassen på laveste dekk, kan man få inn like mange passasjerer som i dagens jumbojetfly. Der skal passasjerene sitte i rekker med opp til 10 seter i bredden.

Luksus i toppetasjen

På annet dekk kommer business- og 1. klasse med mer luksuriøs innredning. De som er villige til å betale for det, kan velte seg i luksus med sovekabiner, egen bar og trimrom, hvis flyselskapene velger slike løsninger. Dessuten blir det taxfree-butikk og mulighet for å kjøpe både sko og klær om bord.

Cockpiten er plassert mellom passasjerdekkene for å kunne gi de to pilotene best mulig sikt under taxing. Flyet er utstyrt med den mest avanserte flyteknologi. Den tradisjonelle «stikka» med ratt er erstattet med en liten spak for hver av de to pilotene. Alle bevegelser med styrespaken overføres elektronisk til hydrauliske eller elektriske motorer som driver flyets ror og vingeflaps. De fleste fysiske operasjoner erstattes med dataskjermer, der pilotene kan finne alle nødvendige opplysninger for å gjennomføre en flyreise halve jorden rundt.

Mindre drivstoff

Selv om flyet er kjempestort, blir det bra for miljøet, hevder Airbus Industrie. Fabrikken markedsfører A380 som «den grønne giganten». Airbus 380 blir svært støysvakt, vil bruke 20 prosent mindre drivstoff og slippe ut inntil 50 prosent mindre avgasser enn dagens jumbojet, Boeing 747.

I drivstofftankene er det plass til 310.000 liter. For å redusere vekten på flyskroget og minske forbruket av drivstoff, har man benyttet komposittstoffet Gare i den øverste delen av skroget. Også i haleroret har lette komposittmaterialer erstattet aluminium.

16 flyselskaper har bestilt 159 fly. Emirates Airlines står bak den største bestillingen på 43 eksemplarer av A380. Deretter følger tyske Lufthansa med 15 fly, australske Quantas med 12 og Singapore Airlines og fraktselskapene FedEx og UPC med 10 fly hver. Alle de 159 bestilte flyene skal leveres innen 2010.

Ifølge Airbus-ledelsen regner med man at ytterligere 20 av verdens største flyselskaper vil satse på A380 de nærmeste årene. Totalt må et sted mellom 250 og 300 fly være bestilt før verdens mest prestisjetunge flyprosjekt går i økonomisk balanse.

LUFTENS KONGE: Flyselskapet Emirates har lagt inn en ordre på hele 43 fly av typen A380. Slik vil flyet se ut i selskapets farger.

EGEN BAR: Er du lei av å sitte i flysetet, er det bare å ta en tur i baren om bord på A380.

BUTIKK: A380 leveres også med egen butikk om bord.