– Vi var definitivt på kollisjonskurs med «Beffen» inne i Vågen. Det kan ikke ha vært mer enn 20 meter mellom oss. Et innblikk i nyhetsjournalistens sjelsliv er ikke bare pent. På den ene siden ønsker vi oss fred og fordragelighet som alle andre. På den annen side lever vi i stor grad av ufred og ufordragelighet. Og ærlig talt, et sammenstøt mellom M/S «Granvin» og «Beffen», inne i Vågen, to minutter etter at «Granvin» hadde lagt ut på sommerens store BT-tokt – det hadde vært spektakulært.

Bergens Tidende er 140 år i år. Det viktigste med «Granvin»-ekspedisjonen langs kysten er å møte leserne, nettbrukerne og TV-seerne våre og produsere stoff underveis. Vi ønsker å gi publikum et innblikk i hvordan et moderne mediehus arbeider og dekke begivenheter langs reiseruten.

Før M/S «Granvin» kunne styres direkte fra broen måtte beskjeder sendes til maskinrommet der maskinisten tok seg av det praktiske. Bakking var en komplisert affære som krevde en nøye innøvd drill av ulike operasjoner. Det gikk som regel bra, men ikke alltid. En styringsmodell til forveksling lik den i et mediehus. Jeg falt i tanker, og plutselig var vi i Salhus.

Her kan du besøke BT-båten