– Havnemyndighetene og turistkontoret oppfordrer båteierne til å forurense sjøen, og gir et særdeles dårlig inntrykk av byen.

Slik oppsummerer skotten John Gilmour sitt to dager lange besøk i Bergen. Han lover at han aldri kommer tilbake.

Hvor er din favoritthavn? Si din mening!

– Bare kaldtvann i dusjen

Gilmour har besøkt mange store og små havner i Skandinavia. Han mener Bergen er den desidert verste.

Da han ankom havnen, fikk han vite av noen andre båtfolk at det skulle være et servicesenter med dusjer og toaletter i nærheten.

– Men det finnes jo ingen informasjon om eller kart over hvor servicesenteret er, sier han.

På turistinformasjonen var det lange ventekøer.

– Da vi endelig kom frem, kunne ikke de som jobber der si hvor servicesenteret ligger. Alt de visste, var at det ligger på Zachariasbryggen et sted, sier Gilmour.

Heller ikke inne på restaurantene visste folk hvor senteret var, men letingen førte til slutt frem. Et gammelt, slitt skilt på utsiden av bygget viste vei inn en dør like ved.

– Inne på servicesenteret manglet det toalettpapir, og i dusjene var det kaldt vann. Vi sa fra både til dem som samler inn havneavgift og til personene på turistkontoret om at vi ville ha pengene tilbake. Da ble vi avfeid med at «dette er ikke noe jeg kan gjøre noe med», sier en sint skotte.

Vurderte klagebrev

Steinar Nybø fra Solund har hatt båten liggende til kai i Bergen i mange år. Flere ganger har irritasjonen gjort at han har sittet med penn og papir foran seg. Klar for å skrive klagebrev til havnevesenet.

– Det er mye som er skralt her. Informasjonen er dårlig, det finnes ikke organisering av hvor båtene skal ligge, og du må nærmest være dataekspert for å finne ut hvordan du bruker automaten der du betaler havneavgift, sier Nybø.

Det han ergrer seg mest over, er mangelen på strømuttak.

– Det finnes kun fire uttak, og alle ligger på den ene lille piren utenfor Zachariasbryggen. Dette er noe jeg har savnet i over ti år, sier han.

– Kunne betalt dobbelt

Casper Brekke har jobbet på restauranten Skibet Mex-Tex på Zachariasbryggen i et halvt år. Han må likevel tilkalle en kollega før han kan si hvor servicesenteret ligger.

– Jeg har bare hørt at det ligger noe slikt her, men det har vært folk og spurt før, sier han.

Inne på servicesenteret sitter Gro Odden sammen med datteren Karoline (10). De venter på at klesvasken skal tørke ferdig i trommelen.

– Her er det rent og fint, og vi kunne godt betalt det dobbelte av de 20 kronene som det koster å få tilgang hit, sier Gro.

En times venting

Gro Odden jobber til vanlig i turistnæringen på Geilo, og synes det er interessant å se hvordan turister blir mottatt. I Bergen ser hun stort forbedringspotensial.

– For å skaffe oss en nøkkel til servicesenteret, måtte vi sitte en time i kø på et varmt turistkontor. Vi trakk kølapp nummer 102, og på skjermen på veggen sto det 84. Det sier noe om at bemanningen er for lav, mener hun.

Mens Bergens Tidende står utenfor døren til servicesenteret, kommer det en ung kvinne bort og henger opp en lapp.

På lappen står det at man må henvende seg til turistkontoret for å få nøkkel til å komme seg inn denne døren.

Den som leter, han finner muligens frem, men det kan bli en lang og tidkrevende ferd.

«SE TIL FLORØ»: - Havnen i Florø er mye bedre enn i Bergen, mener Steinar Nybø.
Nilsen Arne