De elleve politibetjentene står stive som tømmerstokker og tripper i støvlene før de tar oppstilling i kontrollfeltene på begge sidene av E39 på Søfteland. Nettet strammes.

— Her har vi en, sier trafikkoordinator Inge Nordstrønen og tenner den røde staven.

Ikke sammen med nærlys

Traileren på vei sørover kjører med doble lys - både nærlys og kurvelys, populært kaldt grøftelys, samtidig. Det er sånne som ham Utrykningspolitiet, Trafikkavsnittet og Os lensmannskontor er på jakt etter i kveld.

— Det er ikke tillatt å bruke kurvelys sammen med nærlysene. I dagslys kan man kjøre med kurvelys og parkeringslys, men når kvelden kommer skal kurvelysene av, forklarer Nordstrønen.

Kurvelysene kan til nøds brukes under kjøring i skarpe svinger, i tåke eller kraftig nedbør. De skal ikke brukes for å få bilen til å se kul ut.

- Egoister

Bilen fra «Nettlast» puster tungt når det stopper på Hetleflåten. Sjåføren sukker også. Nordstrønen har akkurat stoppet det han kaller en egoist.

— De tenker bare på seg selv. Møtende bilister får redusert siktstrekningen sin med 16 prosent når disse kommer kjørende.

Politiet har i lang tid opplyst bilister om de nye reglene for tåke-/kurvelys. Det har hjulpet, men langt fra alle har tatt hintet. Nå må politiet sette alvor bak ordene. 1000 kroner i forenklet forelegg burde være en god huskelapp for de fleste.

— Jeg er klar over de nye reglene, men hadde glemt å slukke grøftelyktene da det ble mørkt, sier yrkessjåfør Tor Jan Gundersen og sukker nok en gang.

Glemsel er ingen godkjent unnskyldning i kveld. Det hjelper heller ikke i fremtiden. Fra nå av blir kurvelysene en del av politiets faste kontroller.

24 lys for mye

Nordstrønen er fornøyd. Tolv biler med til sammen 24 tente kurvelys blir stoppet. Det blir 12.000 kroner rett i statskassen.

— Jeg er positivt overrasket. Det passerte mange hundre biler mens vi sto der. Jeg hadde fryktet at det ville være flere, sier Nordstrønen.

I tillegg til lysjakten, er også fart og dekk i politiets fokus. Tre bilførere må bla opp noen tusen kroner etter å ha kjørt for fort i 50-sonen. Noen får også pålegg om å skrifte sikringer eller lyspærer. Ingen får kjeft for pigger eller slitte dekk.

— Hadde noen kommet med piggdekk nå, ville vi ikke reagert. Nå er det såpass kaldt og det begynner å komme rim på bakken om natten. Men kommer det en periode med 10 plussgrader, bør man ta av piggdekkene igjen. Fram til 1. november må man bruke hodet. Etterpå kan man bruke pigger, sier Nordstrønen.

TATT PÅ FERSKEN: Traileren fra «Nettlast» kjører med både nærlys og kurvelys - det er to for mye i forhold til de nye reglene. Besøket i politiets kontrollpunkt på Hetleflåten i Os kostet yrkessjåføren 1000 kroner.<p/>FOTO: TOR HØVIK