Mandag skrev BT at fagforeningen til sjåførene oppfordret sine medlemmer til å la passasjerer kjøre gratis hvis de lå etter ruten.

Tirsdag ettermiddag i verste rushtid går vi på leiting etter sjåfører som setter rutetid foran billettpenger.

Først Bystasjonen. Der står vi og henger på to-tre perronger mens vi observerer den ene bussen etter den andre stoppe, ta på folk og kjøre igjen. Sjåførene på de rundt fem bussene vi ser tar alle betalt. Kanskje bussene er i rute?

— Det er ikke noe mål at sjåførene ikke skal ta betalt. Det er bare i den verste tiden når de allerede er forsinket at de skal la være å billettere, for ikke å bli ytterligere forsinket. Tilbakemeldingen er at sjåførene var glad for å få dette signalet om hva de skal prioritere, sier Jan Sivertsen, leder for Vestnorsk Transportarbeiderforening.

Vi rusler bort til Olav Kyrres gate. Der er det langt flere mennesker og busser. På en buss blir to passasjerer vinket videre av sjåføren. Om de har overgangsbillett eller rett og slett slipper å betale, vites ikke. Men alle de andre må pent opp med lommebok eller skysskort.

Til og med sjåføren på linje 16 til Nipedalen, med minst 20 i kø foran frontdøren, tar seg tid til å ta betaling av alle. Selv om det tar en halv evighet før bussen kunne kjøre videre.

— Risikerer ikke sjåfører advarsel dersom de dropper å kreve billett?

— Nei, absolutt ikke. Arbeidsmiljøloven står over alt, og dette er blitt en så stor belastning at det ikke er noen risiko, sier Sivertsen.

I et siste forsøk på å finne en billetteringsaksjonist, går vi bort til stoppet utenfor nedlagte Hagelin. Der står det masse folk og venter.

Det var nå eller aldri.

Bussen til Grønnestølen stopper. Deretter Bønes o/Fyllingsdalen. Folk strømmer inn både foran og bak. Flest bak. Alle som går inn foran betaler eller legger kortet mot kortleseren. Flere ganger fusker kortleseren, men sjåføren hjelper til. Til slutt har alle betalt og bussen kjører videre.

Siste forsøk. Bussen til Oasen o/Krohnegården svinger inn til fortauet. Noen titalls mennesker posisjonerer seg i køen foran dørene.

Også denne sjåføren er lojal mot sin arbeidsgiver. Alle må betale.

Vi gir opp.

Si din mening om billettsystemet i kommentarfeltet under!