— Hun skal være klar til neste helg, så nå står vi på omtrent døgnet rundt, sier Ørjan Wollertsen og ser seg rundt i det som ifølge ham selv skal bli byens nye stolthet.

Foreløpig er det mest bygningsstøv, ledninger og travelt opptatte arbeidsfolk vi får øye på under den lange kanalbåtens lave tak, men vi aner konturene av et stilfullt interiør med grå sofagrupper, langbord og mye trevirke.

Fiiine sjømatfristelser

Den 23 meter lange og 5,40 meter brede kanalbåten ble bygget ved Lindstøl i Arendal i år 2000 og var først turistbåt i Kristiansand og deretter i Ålesund, før den nå er overtatt av Erik Lofnes fra Maritime Tours, Ørjan Wollertsen fra Nautic Sailing og Alf-Roald Sætre fra Cornelia Sjømatrestaurant på Bjorøy.

Sammen har de tre dannet selskapet Bergen Coast A/S, der kanalbåten - som fremdeles bærer navnet «Keiser Wilhelm» av Aalesund, men som snart skal omdøpes til «Coast Bergen» - er det naturlige midtpunktet.

— Kanalbåtideen fikk vi ved nyttårstider. Alle tre har vi jobber som har med kysten å gjøre - og da båten bare «dukket opp», var det gjort. Reiselivet på Vestlandet fokuserer nemlig svært mye på fjordene, men glemmer at vi også har en fantastisk kystlinje. Og det er her vi skal komme inn, sier Wollertsen.

— «Coast Bergen» har plass til 81 passasjerer, som via GPS-punkter underveis kan guides på fire forskjellige språk via hodetelefoner. Der er trådløst nettverk om bord, og vi har tilrettelagt for rullestoler. Foruten rene sightseeingturer, satser vi også på «Dinner Cruises» for opptil 60 passasjerer, med servering av kortreist mat fra Cornelia om bord - selvfølgelig mest sjømat, forklarer Alf-Roald Sætre, populært kalt «Skjellmannen» fordi han minst 2-3 ganger i uken dykker etter kam- og oskjell til sjømatrestauranten på Bjorøy.

«Norway in a Seashell»

Rundt ett av sofabordene sitter fem kapteiner og to matroser. Det er mannskapet som må til for å holde de to vannjetmotorene i gang fra morgen til kveld. Nå går de gjennom alle rutinene de skal venne seg til, ned til minste detalj.

— De har ført store skip, rutebåter, ferger, katamaraner, you name it. Jo da, disse karene vet hva de baler med, sier Wollertsen fornøyd og klapper kaptein Odd A. Nilsen på skulderen.

Imens står Alf-Roald Sætre bredbent midt på kanalbåtdekket, mens han skuer utover Byfjorden. Så sier han tankefullt:

— «Norway in a Nutshell» er jo et bra etablert turistbegrep her på Vestlandet. Vi har funnet ut at vi i stedet skal tilby turistene «Norway in a Seashell», hehe.

— Jammen, det er jo sant. Det kjekke med en sånn båt, er nemlig at vi kan tilby turistene tilgang til omtrent alt: Sightseeing, seiling, havrafting, matopplevelser, fiske, kulturopplevelser, helikopterturer og overnatting er bare noen av stikkordene, sier en oppglødd Erik Lofnes.

— Og midt på gulvet her blir det buffé og plass til en aldri så liten dans, sier Wollertsen.

— Og kanskje litt klining, legger Sætre blunkende til.

Hva syns du? Blir dette bra eller?

LANG OG LAV: «Coast Bergen» er 23 meter lang, 5,40 meter bred og så lav at den fint kommer under Nygårdsbroen og inn i Store Lungegårdsvann.
Bjørn Erik Larsen
Bjørn Erik Larsen
PÅ DEKK: Stolte grundere.
Bjørn Erik Larsen
I LEDNINGSHELVETE: Thomas Mikalsen (t.v.) og Rudi Skånvik har en stri tørn med å få alle ledningene til PA-anlegget på plass i det ene hjørnet av cockpiten.
Bjørn Erik Larsen
Bjørn Erik Larsen
SØRLANDSK: Kanalbåten ble bygget ved Lindstøl i Arendal i år 2000.
Bjørn Erik Larsen