Innen 1. november skal betalingsordninger og kontrollsystemer være på plass. Et uløst problem er hvem parkeringsvaktene har lov til å bøtelegge.

— Det er kjøring med piggdekk som skal koste penger. Ingen kan nekte deg å ha en bil med piggdekk stående parkert. Den kan jo i prinsippet ha stått stille hele vinteren, forklarer Bjørg Hatlem, direktør i Bergen parkeringsselskap.

Dobbel kontroll

Arvid Heggestad, som er seksjonsleder for parkeringsvaktene, bekrefter dilemmaet.

— Biler i bevegelse er jo ikke vårt bord. Vi må ta dem mens de står i ro. Vi har en juridisk problemstilling der, sier han.

Derfor vil etaten sette seg ned med politiet og vegvesenet for å finne en måte å utføre kontroller på. En løsning kan være at p-vaktene er med på politikontroller.

— Vi vil ikke holde særskilte kontroller på piggdekkbruk, men ta det sammen med resten, sier Bjørn Kleppe i politiets trafikkavsnitt.

En annen metode er den de bruker i Trondheim.

— Vi patruljerer gatene om morgenen og noterer oss hvilke biler som står der. Så tar vi en ny kontroll på ettermiddagen. Da sjekker vi om bilene som har kommet til i løpet av dagen har betalt piggdekkgebyret, forteller seksjonsleder Anne Grete Kotsbakk i Trondheim Parkering.

2800 trøndere bøtelagt

P-vaktene har altså anledning til å bøtelegge biler som de kan bevise har flyttet på seg. Når de finner en bil med piggdekk, men uten oblat, sjekkes den opp mot registeret. Bilføreren kan nemlig ha betalt ved SMS.

— Det er en ressurskrevende virksomhet. Men den gir oss jo også en god del inntekter, sier Kotsbakk.

Forrige vinter fikk 2793 trøndere boten på 750 kroner for å kjøre med piggdekk uten å ha betalt. Antallet har holdt seg jevnt i de fem årene Trondheim har hatt avgiften.