Det er forklaringen til Bjørg Hatlem i Bergen Parkering AS, når BT spør henne om hvorfor parkeringsselskapet i 2013-sesongen sponser Brann.

Det heleide, kommunale parkeringsselskapet bruker opp mot 200.000 kroner på Stadion i år. Pengene kommer fra markedsføringsbudsjettet.

— Hva får Bergen Parkering tilbake fra denne avtalen?

— Digital arenareklame for ByGarasjen og Klostergarasjen, samt logoen vår.

Bedre luftkvalitet

Hatlem forteller at de skal bruke reklamepengene som et middel for å redusere letekjøringen i sentrum og dermed bidra positivt til å bedre byluften.

— Vi har ikke landet på hva som skal stå på de digitale plakatene. Men det vil handle om noe à la «gjør det enkelt, unngå letekjøring, spar miljøet». Vi vil profilere at det er lett å kjøre inn i Klostergarasjen og ByGarasjen.

I tillegg har parkeringsselskapet kjøpt inn fire partoutkort som skal gå på rundgang før kampene.

— Det handler om å bygge samhold og trivsel internt. Vi skal gå på kampene sammen og lage litt liv og røre.

Andre gjør det ikke

Totalt har parkeringsselskapet et reklamebudsjett på 1,2 millioner kroner. I tillegg til Brann bruker de penger på plakater i parkeringsanleggene, radioreklame, Gule Sider samt annen diverse annonsering. Andre parkeringsselskap tenker ikke på samme måten.

Kommunikasjonsdirektør i EuroPark, Pål Gleditsch, sier at de ikke har sponsing på sitt budsjett.

— Vi har ingen spesiell reklame i Bergen for våre anlegg. Vi reklamerer ikke med verken sponsing eller arenareklame, sier han.

Pengebruken til Bergen Parkering vekker ikke umiddelbar jubel på Rådhuset.

— Jeg synes det virker som en noe underlig pengebruk, men jeg legger til grunn at direktøren i samråd med styret har gjort en forsvarlig vurdering av saken, sier finansbyråd Liv Røssland (Frp).

Syltynne argument

Endre Tvinnereim i Byluftlisten antar formålet med reklamene er å øke belegget i disse P-husene.

— Dermed tviler jeg på om det kommer til å ha noen positiv effekt på byluften, snarere tvert imot. Hvis Bergen Parkering virkelig ønsker å gjøre noe for byluften, bør de reservere en størst mulig andel av plassene sine for elbiler og hybrider. Det ville hatt en virkelig god effekt, fordi variasjonen i lokale utslipp er enorm, sier han.

Sondre Båtstrand i Miljøpartiet de Grønne mener Bergen Parkering fremfører et syltynt argument.

— Men skal jeg se noe positivt i det, må det være at også parkeringsbransjen har skjønt at byluften er en viktig sak. På meg virker reklamer for å redusere letekjøring som et tullete argument, for det er vel neppe noen som vil bli overrasket over hvor det er parkeringsplasser i byen.

Sps Ove Sverre Bjørdal mener det er uheldig at parkeringsselskapet reklamerer for økt parkering.

— Bygarasjen og Klostergarasjen er kjente og reklame er kun for økt bilbruk. Bergen Parkering handler derfor mot kommunens mål om redusert bilbruk. Men det er kanskje enn måte å få skattefradrag for støtte til Brann, spør han.

Vil reklame for Klostergarasjen hindre letekjøring, og dermed bedre byluften? Diskuter under!