• Det går an å ha litt forståelse, sier mannen som fikk boten.

Tirsdag ettermiddag holdt Vegard Klaus Lilletvedt (27) på å flytte ut av leiligheten sin i Sigurds gate. Han hadde parkert den store gule flyttebilen i krysset mellom Sigurds gate og Rosenbergsgaten og lagt en synlig lapp i ruten der det sto: « Jeg flytter! Ikke gi meg bot, kjære p-vakt.»

— Jeg skulle bare inn i et par minutter for å hente noen flytteesker. Da jeg kom ut igjen så jeg parkeringsboten på 500 kroner på vinduet og vakten som var på vei tilbake til bilen sin, sier Lilletvedt.

Lilletvedt forteller at han merket at han ble ganske sint og oppgitt.

— Jeg gikk ned til han og prøvde så godt jeg kunne og forklare at jeg holdt på å flytte og at det var vanskelig å parkere i området, men det hadde han ingen forståelse for, sier han.

- Helt bak mål

Lilletvedt har bodd i Sigurds gate i åtte år og vet at parkeringsvaktene er hyppig i området.

— Jeg har selv irritert meg over folk som parkerer her uten sonekort, men det må gå an å vise litt forståelse for folk som flytter.

— Det er jo umulig å ikke se at dette er en flyttebil. Jeg synes det er helt bak mål å gi bøter i en slik situasjon.

Dette er den andre parkeringsboten 27-åringen får i forbindelse med flytting. Men han har ingen planer om å få flere.

— Jeg er ikke ferdig med å flytte, men heretter kommer jeg til å ta med meg en kamerat som kan passe på bilen, sier Lilletvedt.

- En gjenganger

Eieren av flyttebilen, Gunn Midtun i Stico AS, er tydelig oppgitt når hun får høre om parkeringsboten.

— Dette er dessverre en gjenganger. Det står jo klart og tydelig på bilene våre at det er flyttebiler og jeg synes parkeringsvaktene kan være litt mer fleksible, sier Midtun.

Hun forteller at Stico AS ikke registrerer antall parkeringsbøter kunden får ved bruk av flyttebilene deres, men hun sier det veldig mange som får den gule lappen på vinduet.

— Folk for bøter overalt, men det er virkelig ille i Sandviken, sier hun og legger til:

— Her i Bergen skal du helst henge fra himmelen når du flytter.

Mer i bot

Alle kundene til Stico AS blir spurt om de har fått parkeringsbot når de leverer inn bilen. Boten må kundene betale selv.

— Noen er ærlige, men det er også de som ikke er det. De bøtene som ikke betales, kommer inn til oss og så må vi sendte purring til kunden, sier daglig leder Åge Midtun.

Da må kundene betale et gebyr på 250 kroner fra staten og 100 kroner fra regnskapskontoret til Stico AS i tillegg til boten.

— Dersom noen av kundene våre får fartsbot, tar politiet kontakt med oss for å få vite hvem som kjørte og så tar de seg av resten. Det hadde vært supert dersom parkeringsselskapene kunne gjøre noe lignende, sier daglig leder.

Kan stå i boligsone

Avdelingsleder i Trafikketaten, Arvid Heggestad, sier at det er lov til å drive av- og pålessing i områder med soneparkering uten å betale parkeringsavgift.

— Finner du en plass rett utenfor døren, kan du normalt stå der uten å betale. Men er det stans forbudt med skilt eller i forhold til trafikkreglene, som for eksempel et kryss, er det ikke lov å stå der, sier Heggestad.

Men han forteller at det må være jevn trafikk og med det mener han at man bør være med bilen hvert femte til tiende minutt.

— Loven sier at det er kortest mulig stans for av og pålessing. Man kan ikke ta seg en kopp kaffe eller middagspause å la bilen stå i gaten, sier han.

Ulovlig parkert

Når Heggestad får hører om boten til Lilletvedt og hvor han har stått, er han klar på at Lillestad har stått ulovlig parkert og at det er derfor han har fått boten.

— Det er forbudt å parkere i et veikryss. Hadde han stått i Rosenbergsgaten i boligsonen, kunne han ha lesset ut og inn av bilen uten å få bot, sier Heggestad.

Men Heggestad tror trafikkbetjenten og Lilletvedt hadde kommet frem til en løsning uten gebyr dersom boten ikke var skrevet ut.

— Er boten først skrevet ut, må man skrive en klage for å få vurdert saken på nytt. Men i dette tilfellet har han en dårlig sak når han har stått parkert i et kryss.

OPPGITT: Vegard Klaus Lilletvedt er oppgitt og mener trafikkbetjentene må vise forståelse i slike situasjoner.
PRIVAT