Ingen andre kommuner har flere elbiler pr. innbyggere enn «bompengeøyene» Finnøy i Rogaland og Averøy på Nordmøre. I Hordaland har Austevoll, Bømlo og Osterøy inntatt tilsvarende posisjoner.

Oversiktet er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF) og viser status ved utgangen av fjoråret.

— Neppe så veldig oppsiktsvekkende, sier Erik Thormodsen fra Askøy. Han kjøpte sin første elbil for 14 år siden, en Think 2000-modell. Den direkte foranledningen var bompengeinnkrevingen for Askøybrua.

Dag og natt

Motivasjonen for å kjøpe elbil er ifølge flere undersøkelser de positive fordelene staten har lagt som føringer for elbileiere. For eksempel passerer du bomstasjoner gratis, reiser gratis med riksveiferger og får fri parkering på kommunale P-plasser.

— Grunnen til at vi kjøpte elbil i 2000 var at både konen min og jeg jobbet i Bergen, hun på nattskift, jeg på vanlig dagvakt. Det medførte at den ene bilen vi hadde passerte Askøybrua tur/retur to ganger i døgnet. Med nyinnkjøpt elbil sparte vi derfor 2400 kroner i bomavgifter pr. måned, sier Erik Thormodsen.

I tillegg kom besparelsene til drivstoff og parkering. Bompengeinnkrevingen på Askøybrua tok slutt i november 2006. ## 60 nye hittil i år

Elbilveteranen fra Erdal har fått rikelig med elbilkolleger den siste tiden. Bare siden nyttår og frem til i dag er det ifølge avdelingssjef Pål Bruhn i OFV solgt 60 nye elbiler på Askøy, pluss 18 bruktimporterte.

Ifølge gronnbil.no ruller det i dag oppunder 250 elbiler rundt på øyen og til og fra Bergen.

Thormodsen minnes den første tiden som elbileier.

— Den gangen hørte det til sjeldenhetene å treffe på en annen elbil. Jeg kjørte rundt i en knallgul Think og husker jeg ble stoppet ved flere anledninger, fordi folk ville ta bilde av bilen. Det var også vanlig at elbileierne vinket med labben når vi passerte hverandre.

Tom ved bommen

53-åringen er i dag eier av en Nissan Leaf, anskaffet i fjor høst.

— Forskjellen fra de to Think-bilene jeg har hatt tidligere er enorm. Dette er jo en vanlig bil med plass til fem personer og bagasje - og med betydelig større rekkevidde enn Think-ene.

— Har du noen ganger kjørt deg tom for batteri?

— Ja, flere ganger de første årene. En gang tok batteriet kvelden like ved bomstasjonen utenfor Olsviktunnelen retning Askøy. Jeg fikk trillet bilen over veien og bort til ene bomboden, hvor jeg fikk både strøm og kaffe, humrer Thormodsen.

Store bomprosjekt

At Finnøy og Averøy ligger på elbiltoppen i Norge er ikke overraskende med tanke på de store veiprosjektene med påfølgende bompengeinnkreving som har funnet sted. På Averøya ligger den prisbelønte Atlanterhavsveien i ene enden av øyen og den 5,8 km lange Atlanterhavstunnelen i andre enden.

Slikt blir det bompenger av - som elbileiere slipper unna.

Erik Thormodsen har aldri satt opp noe regnskap over hvor mye han har spart opp gjennom årene ved å kjøre elbil.

— Jeg vet bare at jeg sparer penger og skåner miljøet når jeg bruker elbil fremfor bensin- eller dieselbil. Samtidig trekker verditapet og lav innbyttepris helhetsbildet noe ned rent økonomisk.

Han har fått med seg debatten om energiforbruket ved produksjon av batteripakkene.

— Men ett sted må man begynne. Teknologien blir stadig bedre, og luftkvaliteten på Danmarks plass blir i alle fall ikke bedre hvis man reverserer den positive elbiltrenden. Det er bare synd at Norge med sine råvarer ikke er i førersetet når det gjelder utviklingen av nye og enda bedre batteriløsninger.