• Det handler om å ta vare på øyeblikkene, sier BT-fotograf Roar Christiansen om sine egne favoritter.

Tidligere denne uken gikk han helt til topps i den prestisjetunge fotokonkurransen Picture of the Year International. I skarp konkurranse med 36.000 andre bilder ble Roar Christiansens portrett «Wenche» foretrukket.

Vi har bedt Roar Christiansen presentere smakebiter fra 25 år som fotograf i Bergens Tidende.

— Jeg har vært privilegert som har fått oppleve så mye, sier han.

Det spontane best

Det er ikke tilfeldig at mange av hans beste bilder er hentet fra den reelle, og ofte litt virkelighetsharde verden.

— Det er som oftest de spontane øyeblikksbildene som blir de beste. De finnes ofte i det ekstreme, som i krig eller annen elendighet. Arrangerte eller oppstilte bilder blir på ingen måte det samme, sier Roar Christiansen.

På slutten av 1980-tallet utviklet Bergens Tidende en egen fotofilosofi der det sannhetsnære, og ikke det arrangerte, skulle ha hovedfokus.

— Det har vært en riktig vei å gå. Etter hvert fikk også bildene en viktigere posisjon i avisens journalistikk og presentasjon. Da jeg begynte i Bergens Tidende, hadde bildet en mye lavere status enn i dag, sier Roar Christiansen.

Trosset fotoforbud

Jobben har brakt ham verden rundt.

— Det er umulig ikke å la seg påvirke. Det er klart man blir grepet av situasjonene man står oppe i. Men det er ofte under slike omstendigheter de beste bildene finnes, sier Christiansen, som i dag er ansvarlig for BT-Magasinet.

Hvert bilde har sin egen historie. Som da han i 1996 besøkte dødsfengslet i Huntsville, USA, sammen med journalist Atle M. Skjærstad.

— Vi fikk aller nådigst slippe inn i dødens korridor. Der sto de på rekke og rad, fangene som var dødsdømte. Vi fikk uttrykkelig beskjed om det var fotoforbud der, sier Roar Christiansen.

Han tok likevel sjansen på å lure med seg inn et lite Leica-apparat.

— Plutselig rakte en fange ut begge hendene. I det ene holdt han et speil. Mens journalisten oppholdt fangevokterne, fikk jeg trykket av utløseren på Leicaen. Heldigvis hører man nesten ingen utløserlyd med Leica, sier han.

Sovende Arafat

Roar Christiansen var også til stede under ett av Norges mange meklingsforsøk i Midtøsten. Han var om bord i et Braathens-fly chartret av UD da flyet gikk nedom Tunis for å hente Yasser Arafat.

— Før vi visste ordet av det, lå PLO-lederen og sov på benkeraden bak oss, med en pistol i beltet, sier Roar Christiansen.

— Hvordan er det med fotografering i fritiden?

— Jeg tar få bilder privat, sier han.

Men ett unntak er huskatten Findus som står på bare ett bein.

Sitt engasjement som leder for magasinredaksjonen i BT ser han på som et intermesso.

— Jeg liker å fotografere. Før eller senere kommer jeg sikkert til å vende tilbake til den delen av journalistyrket, sier vinneren av Årets bilde i Picture of the Year International.

SØVIKNESET 2000: Huskatten Findus viser balansekunster for fem kilo siden hjemme hos Roar Christiansen.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
SAO PAOLO 1995: Gatebarn i Brasil. BT besøker spretne slumbarn under Gregory Smiths vinger.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
NØSTET 2001: Muslimer i sorg etter at Salhadin Resa ble drept i en rivningsulykke i Lars Hilles gate. Aso Muhammed Noori tar farvel med ham i moskeen på Nøstet.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
PÅ VEI TIL KAIRO 1994: Fredsforhandlinger tar på. Yasser Arafat tar seg en blund på et Braathens-fly.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
FLESLAND 1987: En fortvilet irakisk asylsøker og hans kjæreste betrakter hverandre gjennom glassruten som skilte innenriks- og utenrikspassasjerer i den gamle terminalen på Flesland.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
TIRANA 1991: Tre ofre for frihetskampen i Albania i 1991.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
AFGHANISTAN 2002: Tre burkakledde kvinner går spissrotgang mellom afghanske soldater på kvinnedagen, 8. mars.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN
TEXAS 1996: Dødens korridor i Huntsville-fengslet i USA.<p/>FOTO: ROAR CHRISTIANSEN